ظرفیت‌های وب در توسعه کسب و کار، رونق تولید و اشتغال

در ابتدای مراسم رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه در عصر حاضر تحولات تکنولوژیکی به همه حوزه‌های سنتی رسوخ پیدا می‌کند و ماهیت سازوکاری آن‌ها را تغییر می‌دهد، گفت: فناوری اطلاعات یک موضوع جدی است که به همه ابعاد زندگی افراد وارد شده است.

دکتر حمیدرضا طیبی اظهار کرد: تجربه کشورهای دیگر بیانگر این موضوع است که فناوری اطلاعات به عنوان پیشران توسعه، باعث جهش‌های توسعه‌ای در کشور هدف خواهد شد همچون سنگاپور و کره جنوبی که با کمک این حوزه به پیشرفت و توسعه دست یافتند.

وی تصریح کرد: این کشورها با فراهم آوردن زیرساخت‌های دیجیتالی موجبات رشد اقتصادی را در کشور خود فراهم کرده‌اند. از این رو، بررسی‌های علمی دقیق در حوزه آینده‌پژوهی فناوری اطلاعات در ایران نشان می‌دهد در حوزه فضای مجازی با پیشران‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، فناورانه و زیست محیطی مواجه هستیم که هر یک از این ابعاد جایگاه خاص خود را داشته و قابل بررسی و مطالعه است.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: کنفرانس وب پژوهی با نگاهی متفاوت از نگاه تک بُعدی به این عرصه پرهیز کرده و بستری را فراهم آورده تا تمام حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، زیست محیطی و فناورانه نتایج پژوهش و مطالعه خود را ارائه کنند.

طیبی تاکید کرد: البته به دلیل شرایط خاص کشور ما برخی از ابعاد ذکر شده توجه بیشتری را می‌طلبد. به عنوان مثال، اقتصاد یکی از حوزه‌هایی است که در سال‌های اخیر و در همه شاخه‌های بانکداری، تجارت، صنعت، اشتغال و… از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی تأثیر پذیرفته است. هم اکنون فضای مجازی علاوه بر تأثیراتی که بر اقتصاد گذاشته شاخه‌ای جدید از اقتصاد با عنوان اقتصاد دیجیتال را بنا نهاده است.

بنا به گفته وی اقتصاد دیجیتالی مفهوم نسبتاً جدیدی است که با گسترش فناوری اطلاعات و به کارگیری آن در جوامع در حال تکامل است. این موضوع نگاهی ظریف و عمیق در حوزه کاربست فناوری‌های نوین در حوزه تولید و صنعت و سایر وجوه اقتصاد از قبیل بانک، بیمه، اشتغال و… دارد.

طیبی با اشاره به نیاز کشور به به مدل‌های جدید کسب و کار و بازتعریف مناسبات اقتصادی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر کشور ما شاهد تحولاتی در عرصه اقتصادی و مرتبط با فناوری اطلاعات بوده و وب ظرفیت‌های خود را در توسعه کسب و کار و رونق بخشی به عرصه تولید و اشتغال نمایان ساخته است. تاکسی‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌های موفق در حوزه‌های اقتصادی، مالی، اجتماعی، فرهنگی و بازی‌های اینترنتی نمونه‌هایی از این دست هستند.

طیبی در پایان صحبت هایش گفت: رشد تعداد کاربران اینترنت در کشور از پنج میلیون در سال ۹۲ به حدود ۵۵ میلیون در سال ۹۷ رسیده که این بیانگر ظرفیت بالای بستر فناوری اطلاعات در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که این موضوع توجه قانون‌گذاران را در ایجاد بسترهای مناسب قانونی برای رشد و پیشرفت این حوزه می‌طلبد.

بررسی‌های علمی دقیق در حوزه آینده‌پژوهی فناوری اطلاعات در ایران نشان می‌دهد در حوزه فضای مجازی با پیشران‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، فناورانه و زیست محیطی مواجه هستیم که هر یک از این ابعاد جایگاه خاص خود را داشته و قابل بررسی و مطالعه است.

مرکز وب پژوهی تاسیس می شود

در ادامه مراسم دبیر این کنفرانس ضمن ارائه آماری از پنجمین کنفرانس وب پژوهی گفت: با توجه به خلاء های موجود در حوزه وب کشور تصمیم گرفته شد مرکز وب پژوهی تاسیس شود تا تمامی دست اندرکاران و علاقه مندان حوزه وب بتوانند پژوهش های این حوزه را رصد کنند.

دکتر محمدجواد شایگان فرد تصریح کرد: با لطف خدا و تلاش های دست اندرکاران، این کنفرانس از شکل ملی به شکل بین المللی در آمد و همچنین مورد استقبال بیشتر جامعه دانشگاهی قرار گرفت.

وی با اشاره به این موضوع که نکته دیگر این است که سعی کردیم همواره کنفرانس را به روز نگه داریم و هرسال نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته باشیم، تاکید کرد: مهمترین کنفرانسی که در حوزه وب در سطح جهانی برگزار می شود کنفرانس www است که قدمتی 25 ساله دارد و ما سعی کردیم در این کار از آن الهام بگیریم که البته تفاوت هایی هم قائل شدیم.

دبیر این کنفرانس ضمن پوزش از عدم حضور سخنرانان خارجی در این کنفرانس گفت: متاسفانه تحریم ها و روابط سیاسی بر حوزه علم و پژوهش نیز تاثیر گذاشته در حالی که نباید چنین چیزی باشد من شاهد بودم که دوستان در کنفرانس وب پژوهی بسیار تلاش کردند ولی متأسفانه به دلیل تحریم‌ها تعداد زیادی از سخنرانان بین المللی نتوانستند حضور پیدا کنند.

شایگان فرد اظهار کرد: کنفرانس www صرفا بحث فنی وب را دنبال می کند اما حوزه وب پژوهی مفهوم جدید و فراتری از حوزه فناوری اطلاعات است یعنی تمام کسانی که در بعدی در حوزه وب کار می کنند می توانند در این کنفرانس در کنار هم جمع شوند و کارهایشان را ارئه دهند. این کنفرانس در واقع یک همگرایی بین رشته ای است که افراد می توانند با دید خودشان و در حوزه مطالعاتی خودشان به موضوع نگاه کنند.

وی عنوان کرد: در پنجمین کنفرانس وب پژوهی در مجموع 160 مقاله دریافت شده که از این میان 50 مقاله شفاهی و 45 مقاله پوستری پذیرفته شده است. در حوزه بین الملل نیز از چند دانشگاه خارجی از کشورهایی مانند ژاپن، انگلیس، کانادا، مالزی، آلمان، اتریش و پاکستان مقاله دریافت کرده ایم.

دبیر این کنفرانس اظهار کرد: از 200 مقاله نمایه شده طی چهار سال در سیلویکا 127 هزار بازدید شده است که رقم قابل توجهی است.

بر اساس این گزارش، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد.

 

گزارش:هانیه حقیقی

عکس:روابط عمومی جهاددانشگاهی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا