انگشت نگاری برای پایش واکسیناسیون در کشورهای محروم

سیناپرس: هر ساله میلیاردها دلار صرف واکسیناسیون کودکان در کشورهای محروم می شود، اما به خاطر محدودیت های موجود در زمینه ثبت این عملیات، این کار گستردگی لازم را ندارد. به تازگی گروهی از پژوهشگران دانش بیومتریک از دانشگاه ایالتی میشیگان موفق به ساخت دستگاه تشخیص اثرانگشت برای کودکان زیر پنج سال شدند که می تواند جایگزینی کارآمد برای شیوه سنتی ثبت کاغذی باشد.

 

تاکنون بسیاری از کارشناسان بیومتریک بر این باور بودند که اثرانگشت نوزادان و کودکان چندان قابل اعتماد نیست، زیرا حسگرهای موجود در بازار برای بررسی نقوش روی انگشت بزرگسالان طراحی شده است. دانشمندان برای حل این مشکل نوعی نرم افزار طراحی کردند که می تواند با همین حسگرهای معمولی و ویژه بزرگسالان که به راحتی در بازار یافت می شود، اثرانگشت کودکان را نیز تشخیص دهد.

 

مدارک کاغذی واکسیناسیون ممکن است به راحتی گم شود و نمی تواند منبع قابل اعتمادی برای تامین اطلاعات مورد نیاز برای دست اندرکاران حوزه سلامت باشد. اثرانگشت از یک جهت بهتر از استفاده عنبیه چشم یا تصویر کف دست یا پا است و آن هم این که ثبت آن آسان تر بوده و به راحتی می توان با آن کار کرد.

ثبت اثرانگشت از دوران کودکی می تواند کشورهای محروم و در حال توسعه را قادر سازد تا پرونده ای جامع از تولد تا مرگ و نیز وضعیت تحصیلی و سلامت آنها تهیه کند. این شیوه حتی می تواند موجب تسهیل روند احراز هویت رای دهندگان در انتخابات شود.

نرم افزار طراحی شده تصویر گرفته شده از حسگر را پردازش می کند و مواردی نظیر خیس یا چرب بودن پوست را در تحلیل نهایی خود می گنجاند. همچنین ثبت تصویر انگشت شست و اشاره هر دو دست، موجب افزایش کارایی این شیوه می شود.

این شیوه در کشور آفریقایی بنین مورد آزمایش قرار گرفت و درصد موفقیت آن حدود 70 درصد بود، در حالی که درصد موفقیت در تشخیص این شیوه در آزمایشگاه دانشگاه میشیگان بیش از 98 درصد بود. دلیل این کاهش کارایی در کشور بنین را باید در سرباز بودن محیط انگشت نگاری و نیز گرد و غبار و رطوبت آن ناحیه دانست. با این حال شاید با بهره گیری از روش های مختلف بتوان بر میزان کارایی این شیوه ها افزود.

technologyreview : منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا