علم در 7اردیبهشت ماه

  • روز ایمنی حمل و نقل

هفتم اردیبهشت را «روز ایمنی حمل و نقل» نامگذاری کرد . در مارس 2010 مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه 255/64 سالهای 2011 تا 2020 را دهه کنش و اقدام برای ارتقاء ایمنی جاده ای با هدف تثبیت و سپس کاهش تلفات جاده ای اعلام نمود.

این قطعنامه از سازمان بهداشت جهانی و کمسیون های منطقه ای سازمان ملل با همکاری نهاد مربوط به ایمنی جاده ای سازمان ملل و سایر ذینفعان درخواست نمود تا برنامه جهانی این دهه را به مثابه سندی راهنما برای حمایت و اجرای اهداف این دهه تهیه نماید. در همین راستا روز هفتم اردیبهشت ماه به عنوان روز ایمنی حمل و نقل در تقویم کشور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزیده شد.

  • روز جهانی دامپزشکی

آخرین شنبه ماه آوریل از طرف سازمان جهانی‌ دامپزشکی “روز جهانی‌ دامپزشکی” اعلام شد که امسال مصادف با 27آوریل است.شعار روز جهانی دامپزشکی در سال ۲۰۱۹ «ارزش و جایگاه واکسیناسیون» است.

  • روزجهانی گرافیک

روز جهانی طراحی (World Design Day, WDD) هر ساله در تاریخ بیست و هفتم آوریل برای طراحان گرافیک یک روز ویژه و گرامی است. این روز یک فرصت برای شناساندن ارزش‌های طراحی و تاثیرگذاری آن برای ایجاد تغییر در جهان و همینطور گرامی داشت. تولد انجمن بین المللی طراحی ico-D است.  هدف WDD، به چالش کشیدن طراحان برای انعکاس عمیق رفاه مردم در محیط خودشان و یافتن راه حل‌های ابتکاری برای نیازهای خود با استفاده از طراحی به عنوان وسیله‌ای برای تنوع بخشیدن، از میان برداشتن مرزها و بهبود کیفیت زندگی است. مشارکت کنندگان در سراسر جهان در روز ۲۷ آوریل هر سال با یادآوری سالگرد تأسیس ico-D در ۲۷ آوریل ۱۹۶۳، دعوت به گردهمایی، خلاقیت و گذراندن لحظاتی ویژه طراحی با سازمان‌دهی رویدادها و ابتکارات جمعی می‌شوند.

  • روز کد مورس

ساموئل فاینلی بریس مورس متولد 26 آوریل 1791بود. وی نقاش آمریکایی و ابداع گر کد مورس بود. او در نقاشی‌های خود به چهره‌نگاری و ترسیم صحنه‌های تاریخی می‌پرداخت. مورس با پدیده برق و جریان الکتریکی آشنا شد و از آن پس تمام تلاش خود را معطوف آزمایش و پژوهش در باب آن ساخت. مورس در سال 1832 موفق شد دستگاه تلگراف را بسازد و تا 1839 تلاش نمود تا توانست آن را تکمیل کند. سپس با کمک خط و نقطه علائمی را وضع نمود که معادل حروف الفبا بودند. نقطه، اتصال کوتاه شصتی با صفحه دستگاه تلگراف است و خط از نظر زمانی سه برابر نقطه امتداد دارد. در 1844 موفق شد کنگرهٔ آمریکا را وادار به پرداخت 30000 دلار برای ساختن یک خط تلگراف نماید.

این مخترع بزرگ در دوم آوریل سال 1871 درگذشت. سایت گوگل در روز تولد این مرد بزرگ و به افتخار خدماتش، لوگوی اصلی سایت خود را با کد مورس نوشت.

  • روز جهانی بازی های رومیزی

از سال ۲۰۱۳، هر ساله در ماه آوریل، روزی به عنوان روز جهانی بازی‌های رومیزی یا International Tabletop Day برای بزرگداشت این سرگرمی برگزار می‌شود. در این روز مراکزی در کشورهای مختلف، بازی‌های رومیزی را به رایگان برای بازی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهند. به طور معمول این مراکز را کافه‌ها، خانه‌های فرهنگ، موسسات آموزشی و کتابخانه‌ها تشکیل می‌دهند. ۶۶ کشور در نخستین سال برگزاری این رویداد مشارکت داشتند که در سال دوم این آمار به ۸۰ کشور از هفت قاره رسید. استقبال از این رویداد در سال ۲۰۱۵ تعداد مراکز بازی را به ۷ هزار نقطه در سراسر دنیا رساند.

  • درگذشت عباس حری

عباس حری متولد 15 اسفند 1315 در مشهد بود. او در سال 1352 از دانشگاه تهران در مقطع فوق لیسانس رشته کتابداری و در سال 1360 (1981) از دانشگاه کیس وسترن ریزرو آمریکا در مقطع دکترای کتابداری فارغ‌التحصیل شد. عباس حری، استاد کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، از بنیان‌گذاران دوره‌ دکترای این رشته و از فعالان چند بنیاد فرهنگی در ایران بود. انتشار بیش از 150 مقاله و 14 کتاب تألیفی یا ترجمه‌، سردبیری چند مجله‌ تخصصی و اطلاع‌رسانی، سرویراستاری دایرةالمعارف کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، ترجمه‌ بیش از 170 مقاله برای دانش‌نامه‌ جهان اسلام و همکاری در آماده‌سازی فرهنگ‌نامه‌ کودک و نوجوان، از مهم‌ترین فعالیت‌های علمی و فرهنگی اوست.

  • درگذشت ويليام جونز

ويليام جونز مستشرق معروف انگليسی در 20 سپتامبر 1746 در لندن به دنيا آمد.  ويليام جونز در سال 1784، با همراهي چند تن از خاورشناسان انگليسی، انجمن آسيايى بنگاله را تأسيس كرد. اين انجمن به عنوان يكي از بزرگ‏ترين انجمن ‏های علمی و ادبی جهان، دارای هزاران كتاب چاپي و خطي فارسی، عربی، هندی، سانسكريت و انگليسی بود كه در سال‏ های بعد نيز به جمع آوری و نگاهداری نسخه‏ های بسيار عالی و نفيس و ممتاز پرداخت.

جونز به عنوان يكی از مشاهير خاورشناس، هندشناس، ايران‏شناس، زبان‏شناس، زبان دان، نويسنده، اديب، حقوق‏دان و يكي از نوابغ علم و ادب به شمار می رفت و شاعری  خوش ذوق بود و در منظومه‏ سرايی به زبان فرانسوی و انگليسی استعداد فراوانی از خود نشان داد. ويليام جونز سرانجام در 27 آوريل 1794 در 48 سالگی درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا