میزان قدرت تخریب هر سکته در انسان؛ پیر شدن ناگهانی هشت ساله مغز

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری هلث، محققان دانشگاه میشیگان آمریکا با اجرای سلسله آزمایش های مختلف پزشکی بر روی 5 هزار نفر زن و مرد بالای 65 سال از سال 1998 تاکنون، به این نتیجه رسیدند که هر فردی که یک سکته را تجربه می کند قدرت و توان ذهنی و حافظه اش به مدت هشت سال پیرتر می شود.

محققان این تحقیق می گویند:این تحقیق 17 ساله همچنین در پی شناخت اثرات منفی سکته و تفاوت آثار در سالمندان سیاه پوست نسبت به سالمندان سفیدپوست است اما هنوز پاسخ علمی دقیقی برای این موضوع به دست نیامده است و به همین دلیل این تحقیقات همچنان ادامه دارد. هرچند که نتایج و آثار منفی آن بسیار زیاد است.

براساس نتایج ثبت شده در این مرحله حتی برخی آزمایش ها نشان داد که میزان تخریب قدرت مغز پس از هر سکته در برخی سالمندان سیاه پوست در بسیاری موارد تا دو برابر سالمندان سفید پوست است اما برای نتیجه گیری در مورد علت آن هنوز آزمایش های زیادی باید انجام شود.

پژوهشگران می گویند: 7.5 درصد از سالمندان سیاه پوست و 6.7 درصد از سالمندان سفید پوستی که در 12 سال گذشته عمر خود یک سکته را تجربه کرده اند نشان داد که این افراد در هر دو گروه پس از سکته دچار پیری شناختی و ضعف قدرت حافظه مغز به مدت 7.9 سال شدند.

به همین دلیل این محققان می گویند همه شواهد علمی نشان می دهد که تمام اقدامات بهداشتی را باید برای جلوگیری از بروز هر نوع سکته در افراد انجام داد تا از پیری شناختی و زوال شدید حافظه آن هم در این مقیاس وسیع جلوگیری کرد.

طبق این گزارش:نتایج گروه دیگری از آزمایش ها در خلال این سالها نشان داد که طیف وسیعی از عوامل می تواند سبب کاهش توانایی شناختی مغز در افراد شود. ابتلا به بیماری های قلبی ،عروقی،کیفیت پایین آموزش های مرتبط با توانمندی ذهنی سالمندان و همچنین عوامل ژنتیکی و بیولوژیکی در پیری زودرس مغز نسبت به سن شناسنامه ای آنها تاثیر دارد، اما تاثیر سکته بر قدرت ذهن به طور شگفت انگیزی مخرب است که باید از وقوع آن جلوگیری کرد.