ICT حوزه پر پتانسیلی که مغفول مانده است

به این معنا که با تمرکز جدی بر این حوزه می توانیم شاهد صرفه جویی های عظیم اقتصادی، بالا رفتن گردش اطلاعات، شفاف سازی، کاهش فساد و از همه مهمتر کاهش هزینه های دولت و مردم باشیم. از این روست که در عصر ارتباطات بسیاری از کارشناسان معتقدند 80 درصد و حتی عده ای پا را فراتر گذاشته و معتقدند توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت کلی اقتصاد کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد.

حال اگر قرار باشد با توجه به این مقدمه بخواهیم وضعیت کشورمان را در این حوزه بررسی کنیم قطعا کشور ما به دلیل مشکلات ساختاری که با آن مواجه است، علیرغم پتانسیل هایی که در آن وجود دارد اما، مسیر درستی را طی نکرده است.

البته بی انصافی است اگر بگوییم ICT در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور بی تاثیر بوده است. اما متاسفانه در ایران، این حوزه با فراز و نشیب زیادی مواجه بوده است. قطعا دوره هایی نیز وجود داشته که کارهای خوبی در این عرصه در کشور اتفاق افتاده که اگر قرار بود این اتفاق ها هم نیفتد که کشورمان در حال حاضر وضعیت به مراتب بدتری داشت.

فناوری اطلاعات صنعتی هایتک است و از این رو، باید به تحقیقات و توسعه در این حوزه توجه ویژه ای شود اما متاسفانه آنچه اکنون قابل مشاهده است فاصله زیاد بین تحقیق و توسعه است.

امروزه تراکنش های مختلف بانکی از طریق شبکه های ICT صورت می گیرد که میلیاردی است و تاثیر مستقیمی بر ساختار کشور، صرفه جویی اقتصادی، اشتغال دارد به گونه ای که افرادی که در حوزه های مختلف ICT کار می کنند نسبت به یک دهه گذشته چندین برابر شده اند و این یعنی اشتغالزایی و کارآفرینی در کشور.

اما متاسفانه هنوز هم چالش های عمده ای در این حوزه وجود دارد یکی از مهمترین آنها این است که عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور چند سرپرستی است که همین موضوع باعث ایجاد مشکل دوم در این حوزه شده به این معنا که در ایران رگلاتوری مستقل نداریم که بتواند به صورت مستقل در این عرصه سیاست گذاری کند.

ضمن اینکه ICT صنعتی هایتک است و از این رو، باید به تحقیقات و توسعه در این حوزه توجه ویژه ای شود اما متاسفانه آنچه اکنون قابل مشاهده است فاصله زیاد بین تحقیق و توسعه است.

بنابراین برای رفع این چالش ها و شکوفایی اقتصادی بر مبنای ارتباطات و فناوری اطلاعات که پتانسیل بسیاری در آن وجود دارد در ابتدا باید بین تمامی بخش های مربوطه هماهنگی ایجاد شده و در نهایت نهادی که در هیچ حوزه ای منتفع نیست بتواند حرف اول و آخر را بزند. ضمن اینکه در رابطه با زیرساخت های حقوقی، فنی و فرهنگی توسعه ICT نیز در کشورمان کم کار شده است البته در سال های اخیر بحث هایی صورت گرفته اما به هیچ وجه کافی نبوده و هنوز جای کار بسیاری دارد.

*دکتر داوود زارعیان_استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا