تاثیر تغییرات اقلیم بر بحران منطقه ای گرد و غبار

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تغییرات آب و هوایی، خشکسالی، کاهش بارندگی، کاهش سطح آب در مناطق تالابی را برخی از چالش های فعلی محیط زیست ایران برشمرد و گفت: تغییرات اقلیم درغرب آسیا، تاثیر و عوارض شدیدی داشته که عمده ترین آن گرد و غبارهای ناشی از این پدیده در منطقه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در دیدار با المار بروک رییس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا و هیأت همراه در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بخش عمده ای از گرد و غبار ایران از طریق عراق وارد ایران می شود، در واقع عراق، اردن، سوریه و عربستان اصلی ترین کانون های خارجی گرد و غبار در ایران هستند.

وی گسترش همکاری های منطقه ای را یکی از مهمترین راه حل های بحران گرد و غبار در منطقه برشمرد و تصریح کرد: این مهم به دلیل شرایط امنیتی منطقه و گسترش درگیری ها و مخاصمات منطقه ای به کندی صورت می گیرد و در حال حاضر نخستین اولویت دولت های همسایه تامین امنیت در کشورها است.

وی تاکید کرد: ایران تمام تلاش خود برای معرفی چهره واقعی از دین اسلام و رفع خشونت از منطقه و جهان را به کار گرفته است.

*** ضرورت گسترش همکاری های بین المللی برای حل بحران گرد و غبار

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ورود سازمان ملل به بحران گرد و غبار منطقه آسیا و آغاز همکاری های بین المللی در این زمینه را گامی مثبت ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد که گسترش همکاری های بین المللی منجر به تسریع حل این بحران شود.

ابتکار افزایش یک تا یک و نیم درجه ای دما در ایران نسبت به سایر نقاط جهان را از دیگر آثار مخرب پدیده گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی دانست.

وی با یادآوری اینکه محیط زیست موضوعی جهانی و فرامرزی است و هر تغییری در هر گوشه دنیا بر محیط زیست تمام دنیا تاثیر دارد، خواستار گسترش همکاری های علمی و بین المللی با اتحادیه اروپا در موضوعات محیط زیستی شد.

*** علاقه مندی ایران به استفاده از تجربیات فنی اروپا در زمینه انرژی ها تجدید پذیر

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاثیر مخرب تحریم های ناعادلانه بر محیط زیست ایران، عدم بهره گیری از فن آوری، تکنولوژی و استانداردهای روز دنیا در زمینه پایش و کنترل آلودگی هوا، سوخت، بهینه سازی مصرف انرژی، صنعت خودروسازی و بسیاری حوزه های دیگر را برخی از آثار تحریم های ناعادلانه بر محیط زیست ایران دانست و از هیات پارلمانی اروپا خواست گام های موثری برای رفع این تحریم های ناعادلانه بردارد.

معاون رییس جمهوری با اعلام آمادگی ایران برای تقویت همکاری های چند جانبه، استفاده از تجربیات فنی اروپا در زمینه حفاظت محیط زیست به ویژه انرژی ها تجدید پذیر، تجارت سبز برای تبادل تکنولوژی محیط زیست را از جمله زمینه های مشترک برای همکاری برشمرد.

*** روش های سنتی حفظ محیط زیست میان کشورها به اشتراک گذاشته شود

وی اشاره ای هم به معماری سنتی ایران و توجه این معماری به حفظ محیط زیست، داشت و گفت: در معماری سنتی ایران جایگاهی خاص برای استفاده از منابع تجدید پذیر برای گرم یا خنک کردن منازل با استفاده از ظرفیت های طبیعی وجود داشته به طور نمونه در شهر یزد با ایجاد بادگیر در ساختمان ها به روش طبیعی برای گرم و سرد کردن منزل اقدام می کردند یا حفر قنات برای حفظ آب از جمله روش های سنتی ما بوده است.

معاون رییس جمهوری گفت: روش ها و تجربیات سنتی باید مجددا احیاء شود و حتی مورد تبادل میان کشورها قرار گیرد.

ابتکار تاکید کرد: ایران توجه خاصی به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوایی دارد و حتی در این زمینه دفاتر، برنامه ریزی، سیاست گذاری و کمیته ملی دارد.

*** اقتصاد محیط زیست زمینه همکاری میان ایران و اروپا

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به جایگاه پارلمان ها در تدوین قوانین مرتبط با حفظ محیط زیست اشاره داشت و پیشنهاد داد: اعضای پارلمان ها می توانند در تقویت روابط محیط زیست و بهبود روند محیط زیست در سطح بین المللی فعالیت کنند.

وی اشاره ای هم به ظرفیت های خوب زیست محیطی ایران داشت و گفت: به طور مثال در حوزه انرژی های تجدید پذیر ایران ظرفیت های اقتصادی خوبی دارد و حتی اقتصاد محیط زیست می تواند زمینه همکاری مشترک میان ایران و اروپا باشد. 

معاون رییس جمهور در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: ایران با همکاری جامعه بین الملل برنامه ریزی و آموزش خاصی برای افزایش مشارکت مردم در اصلاح الگوی کشت و آبیاری در این حوزه اجرا کرده است و کشور ژاپن از جمله کشورهایی است که همکاری های خوبی در این زمینه با ایران دارد. 

وی ادامه داد: البته برنامه ها و اقدام های دیگری نیز با همکاری کلیه دستگاه های مسئول در حال انجام است که خوشبختانه نتایج مثبتی نیز به همراه داشته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به نقش دانشگاه محیط زیست در آموزش نیروی تخصصی برای این حوزه، اظهار کرد: این دانشگاه در زمینه های مختلف همچون حقوق محیط زیست، مدیریت محیط زیست و مهندسی آب در حال آموزش نیوری متخصص است.

ابتکار اشاره ای هم به تنوع زیستی گیاهی و جانوری غنی ایران داشت و تاکید کرد: خوشبختانه برنامه ریزی های خوبی برای حفظ تنوع زیستی ایران صورت گرفته که از آن جمله می توان از برنامه های انجام شده برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نام برد.

معاون رئیس جمهور از کنوانسوین تهران به عنوان یکی از مهم ترین تعاملات منطقه ای میان کشورهای همسایه نام برد و گفت: اروپا می تواند در قالب این کنوانسیون با ایران همکاری کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص شرایط زنان در ایران، با اشاره به آمار حضور 65 درصدی زنان در دانشگاه ها و مراکز آموزشی، اظهار کرد: قانون ایران و دین اسلام بر حقوق زنان تاکید دارند، اگرچه جامعه ایران و اروپا تفاوت های مهمی دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: البته این به معنای نادیده گرفتن نواقص نیست و قطعا ایران به دنبال حل مشکلات و چالش های موجود در مسیر فعالیت و حضور زنان در عرصه های مختلف است.

ابتکار ادامه داد: در حال حاضر سه معاون رئیس جمهور و تعدادی از نمایندگان مجلس زن هستند و البته تلاش برای افزایش جایگاه مدیریتی زنان ادامه دارد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت علمی و اجتماعی بالای زنان ایران، گفت: اگرچه ایران به لحاظ حقوق شهروندی و حقوق زنان از جمله کشورهای توسعه یافته است به لحاظ قانونی اما همچنان برخی قانون ها نیاز به اصلاح دارند.

ابتکار با اشاره به نگاه مثبت و حمایت خاص رئیس دولت یازدهم به محیط زیست و همچنین تاکید وی بر گسترش روابط و همکاری های بین المللی به ویژه در زمینه محیط زیست، گسترش صلح و امنیت، گفت: ایران آماده تبادل تجربیات و همکاری های دو طرفه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر رویکرد و سیاست های دولت های یازدهم در زمینه حفظ محیط زیست، همچنین اقدامات صورت گرفته در مدت زمان استقرار دولت تدبیر و امید همچون تصویب چهار لایحه مهم زیست محیطی، اظهار کرد: ایران از معدود کشورهایی است که یک اصل قانونی در خصوص حفظ محیط زیست دارد. (اصل 50)

ابتکار با بیان اینکه تدوین سیاست های توسعه پایدار که در شهریور ماه سال جاری و پس از تصویب در مجمع عمومی سازمان ملل، جایگزین اهداف توسعه هزاره می شود، از جمله اتفاق های مهم زیست محیطی امسال است، ابراز امیدواری کرد: کشورهای توسعه یافته به مسئولیت و تعهدات خود خود در قبال کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته و محیط زیست جهان پایبند باشند.

معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به اقدامات دولت یازدهم برای مقابله با آلودگی هوا داشت و اظهار کرد: به عنوان نمونه در حال حاضر بنزین توزیعی کشور استاندارد شده و خودروسازان نیز موظف به رعایت استانداردها هستند و در واقع یکی از مهم ترین برنامه ها برای مقابله با آلودگی هوا، ارتقای استانداردهای موجود است و در زمینه اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

و ی درباره روزهای پاک سال گذشته و سال جاری نیز گفت: سال گذشته از نظر وضعیت هوا نسبت به سال قبل از آن وضعیتی بهتر و موقعیت هشدار و اضطرار نداشتیم. و در سال جاری نیز تا کنون، 12 روز پاک در تهران داشته ایم که این نیز بر اساس آلودگی ناشی از گرد و غبار و نه آلودگی ناشی از خودرو و سوخت بوده است. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره پدیده گرد و غبار اظهار کرد: دولت در این زمینه مصوبه خوبی داشته و برخی از اعتبارات آن تامین شده است. سازمان جنگل ها و مراتع نیز از اعتبارات خود کار را آغاز کرده و به زودی در خوزستان جلسه ای برگزار می شود. هم سازمان حفاظت محیط زیست و هم سازمان مدیریت بحران پیگیر اجرای مصوبات هستند و اقداماتی در ستاد گرد و غبار انجام شده و ضوابط ، روش ها و شیوه های تثبیت خاک، تدوین برنامه های ملی و استانی مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین المار بروک رئیس و اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در این دیدار، ضمن اعلام آمادگی برای گسترش همکاری های چند جانبه محیط زیستی، تاکید کرد: اروپا برای انتقال فن آوری های سبز به ایران آماده همکاری است.

بروک اشاره ای هم به تشابهات میان اسلام و مسیحیت داشت و گفت: آموزه های مسیحیت و اسلام به ویژه در زمینه حفظ محیط زیست دارای نقاط اشتراک بسیاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا