اکوسیستم کارآفرینی خریدنی نیست بلکه ساختنی است

به گزارش ایرنا سورنا ستاری معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری، درچهارمین همایش ملی وسومین همایش بین المللی مهارت آموزی واشتغال که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزارشد، جوانان را اصلی ترین پایه شکل گیری اقتصاد دانش بنیان دانست و افزود: اقتصاد دانش بنیان بر مبنای مزیت های سرزمینی، نیروی انسانی و تفکر بنا شده است که مهم ترین آن، جوانان وکارآفرینی بر مبنای دانش بنیان هستند. 

وی اظهارکرد: مقرر شده بود دانشگاه های کشوراز ابتدا فرهنگ کسب و کار و اشتغال آفرینی را به جوانان بیاموزانند، اما سیطره فرهنگ نفتی که فارغ التحصیل دانشگاهی را به کار کارمندی و نگاه به دست مدیر دولتی وابسته می کند، تا کنون مانع تحقق این امر شده است. 

معاون علمی وفناوری رییس جمهوری، صنعت فرش بافی قم را دستمایه سخنان خود قرار داد و با تاکید بر این که دانش و فناری باید در خدمت صنعت و کارآفرین باشد افزود: صنعت فرش قم که به عنوان یک برند، آوازه خوبی در سطح بین المللی دارد، از ابتدا بنا بود توسط حوزه های مختلف دانش و فناوری ارتقا پیدا کند، اما با بلند کردن قالی باف از پای دار قالی و مشغول کردن وی به تحصیل دانشگاهی، او را از مسیر اصلی منحرف کردیم. 

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این که اکوسیستم کارآفرینی، قابل خریداری نیست، بلکه ساختنی است، افزود: شکل گیری اکوسیستم کارآفرینی درکشوراز ترغیب وتشویق جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی درسایه حمایت ها آغاز می شود و ایجاد مراکز نوآوری، استارتاپ کمپ ها و مراکز کسب و کار در اطراف دانشگاه ها، باید در همین راستا صورت گیرد.

نایب رییس هیات امنای صندوق نوآوری وشکوفایی،عمده ترین مشکل ایجاد اشتغال ومهارت آفرینی کشور را، سیطره فرهنگ نادرست نفتی در اقتصاد دانست و افزود: با تمرین ایستادن جامعه روی پاهای خود، آموختن فرهنگ کارآفرینی و فرصت دادن به جوانان، شکل گیری اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری در بستر اقتصاد دانش بنیان و بر پایه هم دلی و کلام واحد محقق می شود.

چهارمین همایش با اهداف توسعه ارتباطات سازمان فنی وحرفه ای، توسعه فرهنگ مهارت آفرینی وتوسعه فرهنگ کسب و کار برگزار شد، در این همایش دو پانل تخصصی، با دو موضوع توانمندسازی و چابک سازی ستادی سازمان آموزش فنی و حرفه ای ومهارت آموزی و توانمندسازی زنان ارایه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا