دارویی با عصاره جلبک دریایی ساخته شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،جلبک دریایی حاوی باکتری‌هایی به نام اکتینوباکتر است که خاصیت ضد سرطانی و ضد میکروبی دارند.
در سال‌های اخیر مقاومت در برابر آنتی بیوتیک به یک معضل جدی در حوزه بهداشت بدل شده است، به همین دلیل محققان به دنبال ساخت داروهای جدید با ترکیباتی هستند که بدن نسبت به آن کمترین مقاومت را داشته باشد. ترکیبات گیاهی و طبیعی در این راستا بسیار مفیدند.
اکتینوباکترها میکروارگانیسم‌هایی هستند که در آب و خاک وجود دارند و در بازیافت مواد زیستی و تولید ترکیبات دارویی نقش مهمی ایفا می‌کنند.
اکتینوباکتری دریایی تقریبا ناشناخته هستند؛ ولی تحقیقات قبلی نشان می‌دهد این دارو پتانسیل مثبتی در مقابل طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله سرطان، مالاریا، عفونت‌های خاص و شرایط التهابی دارد.
تحقیقات جدید پژوهشگران مرکز تحقیقاتی CiiMAR در پرتغال نشان می‌دهد، این ترکیبات نوعی مواد بیوشیمیایی تولید می‌کنند که می‌تواند به ساخت داروهای هدفمند منجر شود. میزان این ترکیبات در نوعی جلبک دریایی به نام Laminaria ochroleuca بیشتر است و می‌تواند برای ساخت داروهای ضد سرطان و ضد میکروبی مورد استفاده قرار گیرد.
ترکیبات یافت شده از دو گونه اکتینوباکتر دریایی با هیچ‌یک از ترکیبات شناخته شده در جامع‌ترین پایگاه‌های بین‌المللی ترکیبات طبیعی زیستی مطابقت ندارند و دانشمندان را بسیار هیجان‌زده کرده‌است. تابحال با استفاده از عصاره این گیاه چند داروی ضد سرطان و آنتی بیوتیک تولید شده که تحت آزمایش‌های بالینی قرار دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا