آلودگی هوا ناشی از ریزگردها یک تهدید جهانی است

 دکتر جوردی سونیر (Jordi Sunyer) روز یکشنبه در سمینار بین المللی 'آلودگی هوا، عوارض بر سلامت و راهکارهای نوین مقابله با آن' در اصفهان افزود: در تحقیقی که از سال 1990 تا 2010 صورت گرفت مهمترین عوامل خطرزا در سلامت انسان مشخص شد که آلودگی هوا چهارمین عامل و ذرات معلق (ریزگردها) نهمین عامل خطرزا بود اما امروزه رتبه این عوامل به بالای جدول رسیده است.

در این رتبه بندی فشار خون بالا، استعمال دخانیات و اعتیاد به الکل به ترتیب مهمترین عوامل خطرزا در سلامت انسان بود.این محقق گفت: بیشترین آلودگی مربوط به ذرات معلق در آسیا و افریقا است و مرکز بهداشت جهانی در سال 2011، شهر اهواز در ایران را آلوده ترین شهر از نظر ریزگردها اعلام کرد.
وی بیشترین نگرانی درباره ریزگردها را مربوط به اندازه آنها خواند و افزود: ذرات معلق با قطر دو و نیم میکرون و کمتر، نفوذ بیشتری در اجزای مختلف بدن انسان از جمله کیسه های هوا در ریه و دستگاه تنفسی دارد.

سونیر توضیح داد: این ذرات معلق با نفوذ به کیسه های هوا منجر به التهاب و انتقال آن به جریان گردش خون می شود و التهاب گردش خون روی سیستمهای دیگر بدن تاثیر می گذارد.

به گفته وی ذرات معلق بیشتر از سوخت دیزلی ناشی می شود که در کشورهای جهان سوم نیز زیاد است.این محقق اروپایی با اشاره به تحقیقات مختلف که درباره آلودگی هوا شده است، اضافه کرد: در کشور ایرلند ممنوعیت استفاده از زغال سنگ برای گرمایش منجر به کاهش آلودگی هوا و نرخ مرگ و میر ناشی از آن شد.
وی با بیان اینکه آلودگی هوا فرایند مسن شدن و کهولت را در انسان تسریع می کند، افزود: در واقع آلودگی هوا، انسان را به مرگ نزدیکتر می کند.سونیر 60 درصد از عوارض ناشی از آلودگی هوا را مربوط به مشکلات دستگاه گردش خون و قلبی خواند و اظهار کرد: تحقیقات جدید نشان می دهد که آلودگی هوا روی سیستم عصبی و مغزی انسان و تکامل آن تاثیر دارد و منجر به آسیب سلولهای مغزی می شود.

وی توضیح داد: آلودگی هوا با ایجاد التهاب در ریه، شبکه گردش خون و پیاز بویایی وارد سیستم گردش خون مغز شده و به سلولهای آن آسیب می رساند.

این کارشناس همچنین افزایش بیماریهایی مانند آلزایمر، پارکینسون و اوتیسم کودکان را ناشی از آلودگی هوا دانست.

وی تاثیر آلودگی هوا را بیشتر بیماریهای حاد و مزمن دانست و گفت: در موارد حاد تعداد مراجعه بیماران تنفسی یا قلبی عروقی به اورژانس به هنگام تشدید آلودگی هوا افزایش می یابد و در موارد مزمن نرخ ابتلا به بیماری ها در مناطق آلوده با گذر زمان صعود می کند.
سمینار بین المللی 'آلودگی هوا، عوارض بر سلامت و راهکارهای نوین مقابله با آن' روز یکشنبه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.
این همایش با حضور مشاوران اتحادیه اروپا و سازمان جهانی بهداشت در زمینه آلودگی هوا که از محققان و اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی زیست محیطی بارسلونا اسپانیا (CREAL) هستند به مدت یک روز برگزار شد.

موضوع آلودگی هوا و ریزگردها در سالهای اخیر به یکی از چالشهای جدید و جدی شهرهای بزرگ ایران از جمله اصفهان تبدیل شده است. سازمان حفاظت محیط زیست منبع اصلی این ریزگردها را کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه و عربستان می داند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا