هجوم ملخ های صحرایی به استان های ساحلی کشور

به تازگی اخباری به گوش رسیده مبنی بر اینکه دسته‌های بزرگ ملخ صحرایی از سمت شبه جزیره عربستان به سمت ایران پرواز کرده اند و تهدیدی برای امنیت غذایی کشور به حساب می‌آیند، این موضوع نگرانی های زیادی را در کشور ایجاد کرده است.

سازمان خوار و بار جهانی فائو نیز درباره ملخ صحرایی که اکنون به شش استان جنوبی کشورمان وارد شده اند هشدار داده است. آمارهای حکایت از این موضوع دارد که این ملخ‌های صحرایی در دو طرف دریای سرخ در حال ازدیاد هستند.

بر اساس گزارش فائو گروهی از این گونه ملخ ها به سمت عربستان حرکت کرده و در ماه مارس تخم‌گذاری کردند، ضمن اینکه در جنوب غرب آسیا گروه‌های بزرگتر و تعدادی گله نیز در سواحل جنوب ایران هستند که پایان مارس از تخم بیرون آمدند.

 تا چندین سال میزبان این ملخ‌ها هستیم بنابراین، باید برنامه ریزی خوبی برای مبارزه با آن انجام دهیم.

فائو هشدار داده که همه کشورها باید نسبت به مراقبت‌های لازم در برابر ملخ‌های صحرایی در صورت لزوم به صورت جدی اقدام کنند.

به نظر می رسد بارش های سیل آسایی که در هفته های گذشته در کشورمان اتفاق افتاد زمینه را برای حضور این حشرات مهیا کرده است.

بر اساس این گزارش، ملخ‌های صحرایی آفت بزرگی برای کشاورزی است و می‌تواند امنیت غذایی کشورها را به خطر بیندازد. سال های گذشته این نوع ملخ چندین‌بار به کشور ما حمله کرده که نتیجه آن بحران قحطی برای کشورمان بوده است. این ملخ‌ها از هر مسیری که عبور ‌کنند تمام گیاهان و درخت‌ها را کامل از بین می‌برند. چراکه، روزانه تا چند برابر وزن خود علوفه، غلات، صیفی جات و علف‌های هرز می‌خورند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز با توجه به بروز این بحران در کشور گفت: با توجه به پیش بینی حضور ملخ‌ها تا پنج سال آینده در کشور و اینکه تنها موجب آسیب و ضرر می‌شوند باید برنامه ریزی دقیق و مدونی برای مبارزه با آنها داشته باشیم.

خسرو عمرانی با بیان این موضوع که موج اول مبارزه با ملخ‌های صحرایی با سمپاشی مناطق آلوده آغاز شده است، عنوان کرد: در هرحال، تا چندین سال میزبان این ملخ‌ها هستیم بنابراین، باید برنامه ریزی خوبی برای مبارزه با آن انجام دهیم.

تمام این صحبت ها در حالی است که رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان اظهار کرده است که رییس سازمان برنامه و بودجه استان برای تامین اعتبار مقابله با این نوع آفت، قول مساعد داده است، در استان سیستان و بلوچستان اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان گفته است: با وجود پیگیری های مکرر اعتبار برای مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان تامین نشده است.

با توجه به اینکه با حضور این گونه ملخ در برخی استان های کشور، تمامی کشور مورد تهدید غذایی واقع شده و امنیت غذایی کل کشور با چالش مواجه می شود. به نظر می رسد آحاد مردم و مسوولان باید خود را در مقابل این بحران مسوول بدانند تا با یک همگرایی جمعی مانند همیشه این بحران را نیز از سر بگذرانیم.

گزارش: مهگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا