زنده کردن مغز یک خوک پس از گذشت 4 ساعت از مرگ

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،در این تحقیقات مشخص شد پس از مرگ یک موجود زنده می‌توان مانع مرگ سلول‌های مغز آن شد و حتی می‌توان برخی از اتصالات مغزی را مجددا فعال کرد. با وجود این هیچ نشانی از هوشیاری یا آگاهی در جانور دیده نشد.
برای انجام این تحقیقات مغز 32 خوک از کشتارگاه جمع‌آوری شد و 4 ساعت پس از مرگ جانوران مغز آن‌ها به دستگاهی که توسط محققان دانشگاه ییل ساخته شده، متصل گردید. این دستگاه مایع خاصی را که حاوی خون مصنوعی برای انتقال اکسیژن و داروهایی برای کند کردن و جلوگیری از مرگ سلول‌ها بود، به مدت شش ساعت و به طور متناوب درون مغز به گردش درآورد.
در نتیجه این اقدام میزان مرگ و میر سلول‌های مغز کاهش یافت، رگ‌های خونی فعال شدند و برخی از اتصالات مغزی مجددا شروع به فعالیت کردند. محققان توانستند سیناپس‌های فعالی را در مغز جانوران بیابند، همچنین واکنش مغز آن‌ها به داروها کاملا عادی بود. میزان اکسیژن مصرفی مغز نیز با اکسیژن مصرفی مغز جانور در حالت عادی برابری می‌کرد. نکته قابل توجه این که تمام این وقایع 10 ساعت پس از مرگ جانور در مغز آن روی داد.
با وجود این در نوار مغزی هیچ‌گونه قعالیت گسترده الکتریکی که نشان از هوشیاری یا ادراک باشد، یافت نشد.
نتایج این تحقیقات نظریات موجود در رابطه با حائل بین حیات و مرگ را به چالش می‌کشد و روش جدیدی را برای انجام تحقیقات در حوزه بیماری‌هایی مانند آلزایمر در اختیار می‌گذارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا