هوشمندسازی باید در کنار ابزارهای دیگر قرار گیرد

شهر نشین شدن جمعیت، افزایش جمعیت شهرها، افزایش مهاجرت به شهرها و توسعه شهرهای کوچک و بزرگ شهرنشینان را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. یکی از مهمترین مشکلات در این حوزه بحران های زیست محیطی است که اغلب افرادی که در کلانشهرها زندگی می کنند با آن دست به گریبان هستند.

بنا به گفته دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست، شهرهای بزرگ و پرجمعیت دنیا با استفاده فناوری های نوین و ایجاد زیرساخت های جدید، مشکل آزاردهنده ترافیک ندارند و به تبع آن مساله آلودگی هوا را تا حد زیادی حل کرده اند.

وحید حسینی افزود: بی شک دسترسی به فناوری های هوشمند نقش مهمی در بهبود وضعیت زندگی شهروندان داشته است. با افزایش رشد جمعیت شهری نه تنها، لازم است بر وسعت شهرها افزوده شود، بلکه باید بتوان شهرهای جدیدی ساخت که مجهز به آخرین فناوری های هوشمند باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به این نکته که البته تصور بسیار اشتباهی است که گمان کنیم هوشمندسازی کلانشهرها می تواند مسائل و مشکلات مربوط به محیط زیست شهری را اصلاح کند، تصریح کرد: بلکه هوشمندسازی تنها یک ابزار است که باید در کنار ده ها ابزار دیگر قرار گرفته و استفاده شود.

حسینی با اشاره به اینکه نباید به هوشمندسازی تهران به عنوان راه حل رفع مشکلات زیست محیطی این کلانشهر نگاه کنیم، گفت: البته در صورت پیاده سازی پروژه شهر هوشمند در تهران کمک بزرگی به مشکلات شهری از قبیل آلودگی هوا و… می شود، اما در شرایط فعلی که تعداد عظیمی منابع آلودگی شهری به صورت کاملا واضح جلوی چشممان مشغول آلوده کردن جزء به جزء شهر هستند، نباید انتظار داشته باشیم که هوشمندسازی تهران در این حوزه دردی از ما دوا کند.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: اینکه هوشمندسازی چه تاثیرات و چه مزایایی برای محیط زیست شهری دارد شامل دو مقوله می شود. یک تاثیرات مستقیم که به عقیده من تاثیر مستقیم چندانی بر این مورد ندارد. دوم تاثیرات غیرمستقیم که با توجه به سیستمی که بر کلانشهر تهران حاکم است در این مقوله هم نباید انتظار تاثیر چندانی از این پروژه داشته باشیم.

وی در ادامه صحبت هایش تاکید کرد: در هرحال آینده تهران به عنوان یک شهر هوشمند در حوزه سلامت شهروندان و استفاده هایی که می شود در حوزه حفظ سلامت و ارتقای سلامت افراد از مقوله هوشمندسازی کرد از جمله مواردی است که باید کارشناسی شده و در هوشمندسازی شهرها از جمله تهران به صورت علمی روی آن مطالعه شود.

حسینی در پایان صحبت هایش اظهار کرد: فرهنگ سازی و آگاهی بخشی عمومی در سطح جامعه و بهره گیری از مشارکت شهروندان در حفظ محیط زیست شهری بسیارموثر بوده و از بسیاری از تخلف‌ها در حوزه شهری جلوگیری می‌کند.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا