ساخت دستگاه محیط متخلخل شکافدار مصنوعی در کشور

رضا خرمیان دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مخزن واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با این دستگاه گفت: به منظور مطالعه مکانیسمی فرایند افزایش برداشت در مخازن ترکدار تاکنون از مدل بسته شنی استفاده شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل داشتن یکسری مشکلات چون تراوایی بسیار بالای ماتریکس بلوک، عدم اتصال دانه‌های ماسه به یکدیگر و تغییر در مقدار تخلخل و تراوایی ماتریکس بلوک، بسته شنی نمی‌تواند مدلی جایگزین جهت مدل واقعی مخزن باشد، افزود: با توجه به این مشکلات طراحی و ساخت یک محیط متخلخل ترکدار، با تخلخل و تراوایی ثابت و نزدیک به شرایط مخزن، امری لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

وی در رابطه با کاربرد این دستگاه افزود: جهت بررسی و مقایسه نیروهای فعال در مخازن ترکدار از جمله آشام و تخلیه می‌توان از محیط متخلخل شکافدار مصنوعی استفاده کرد. از دیگر کاربردهای این طرح می‌توان به بررسی اثر متقابل بین بلوک‌ها، بهینه سازی عدد مویینگی طی فرایند سیلابزنی مواد فعال سطحی در مخازن ترکدار اشاره کرد.خرمیان ادامه داد: در این راستا و به منظور رفع مشکل همراه با مدل‌های بسته شنی، از دو روش کاملا نوین در ساخت محیط متخلخل شکافدار بهره برده شده است.

به گفته این محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه‌ آزاد، در روش اول با ریختن یکسری کانی‌های معدنی درون لوله‌های کوارتز یا پیرکس، محیط متخلخل ترکدار ساخته می‌شود؛ بدین شکل که عدم یکسان بودن جنس کانی‌های معدنی، لوله مورد استفاده و اختلاف در دمای ذوب آنها، اتصالی بسیار قوی بین جداره داخلی لوله و محیط متخلخل فیوز شده، برقرار نمی‌شود که این امر منجر به ایجاد محیطی با تراوایی بالا در اطراف محیط متخلخل با تراوایی پاین می‌شود.

خرمیان تصریح کرد: در روش دوم ابتدا مغزه‌هایی مصنوعی با قطر 39.6 میلیمتر به عنوان ماتریکس بلوک تولید می‌شود. در ادامه به منظور طراحی شکاف اطراف مغزه، از لوله‌های پلکسی با قطر داخلی 40 میلیمتر استفاده می‌شود. نهایتا می‌توان با قرار دادن مغزه مصنوعی ساخته شده درون لوله پلکسی، یک شکاف با اندازه 200 میکرومتر ایجاد کرد.

 دستگاه محیط متخلخل شکافدار مصنوعی توسط رضا خرمیان و سعید گل شکوه از دانشجویان مهندسی نفت گرایش مخازن هیدروکربوری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی طراحی و ساخته شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا