تحول در سیستم‌های آموزشی با کمک فناوری‌های ایرانی

یعقوب صالحی، یکی از مخترعان و مبتکران شرکت دانش بنیان قشم ولتاژ در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، عمده محصولات این شرکت را تولید ست های آموزشی و صنعتی مختلف عنوان کرد و  درباره سیستم آموزشی ماژولا این شرکت گفت: سیستم های آموزشی ماژولا یا FMS از چند بخش اساسی نظیر بخش کنترل، مکانیک، پنوماتیک، هیدرولیک و الکترونیک ساخته شده است؛ سیستم تولید قابل برنامه ریزی است که توانایی تولید انواع محصولات را به صورت اتوماتیک دارد.

وی افزود: سیستم های آموزشی ماژولا شامل عناصر و المان هایی هستند که به راحتی قابلیت افزایش ظرفیت و گسترش آتی را دارا هستند. این ماژول ها به راحتی به هر نقطه دنیا انتقال یافته و به یکدیگر اضافه می شوند تا یک سیستم های آموزشی کامل را در کنار هم به وجود آورند.

وی درباره مزایایی اسن سیستم آموزشی گفت: این سیستم ها به آسانی به روز رسانی می شوند و به دلیل برخورداری از اجزاء استاندارد- در مقایسه با سیستم های آموزشی غیر ماژولا- بسیار سریعتر، ارزان تر و انعطاف پذیرتر هستند.

وی بیان کرد: کاهش سرمایه گذاری اولیه، راه اندازی سریع، مدیریت پذیری، قابلیت توسعه پذیری، به روز رسانی، حل مشکلاتی همانند تولید گروه قطعات مشابه، فرستادن اتفاقی قطعه کارها، زمان تولید و کاهش آن و همچنین کاستن زمان بیکاری میان ایستگاه های کاری، زمان آماده سازی در مورد ابزارها و قطعه کارها، تنظیم نگهدارنده قطعه کار و آماده سازی اولیه قطعه کار، تنظیم ابزارها در حالت خاموشی، کاهش موجودی محصول نیم ساخته، کاهش نیروی انسانی و کنترل بهتر سیستم از دیگر مزایایی استفاده از این سیستم آموزشی است.

وی به کارگیری از سیستم های مکاترونیکی را از دیگر طرح های این شرکت عنوان کرد و درباره اهمیت استفاده از این سیستم گفت: امروزه زمینه تخصصی مکاترونیک یا مهندسی مکانیک و الکترونیک(تلفیق سه رشته مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر) در همه جای جهان شناخته شده است. این رشته سعی بر آن دارد تا نگاهی یکپارچه به سیستم های تشکیل شده از اجزای مکانیکی- الکترونیکی- کنترلی و نرم افزار داشته باشد.

صالحی تصریح کرد: امروزه تعداد مجلات علمی و کنفرانس های مختص رشته مکاترونیک به صورتی فراگیر در حال گسترش است. در حوزه صنعت نیز شرکت های بین المللی با بهره گیری از این تخصص اقدام به تولید و عرضه محصولاتی کرده اند که طیف آن از دوربین های پیشرفته، ربات های انسان گونه، دستگاه های پزشکی و خودروهای هوشمند گرفته تا محصولات بدیع نظامی و هوافضایی است.

وی افزود: علم مکاترونیک در ایران نیز سابقه ای 10تا20 ساله داشته و با توجه به کاربرد روز افزون محصولات پیچیده و مرکب در صنایع کشور، ضرورت ایجاد ساختارهای جدید برای توسعه دانش مکاترونیک و تربیت نیروهای متخصص روز آمد اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است؛ با توجه به ماهیت میان رشته ای دانش مکاترونیک و حجم وسیعی از تولیدهای علمی کشور که عملا ارتباط مستقیمی با تخصص مکاترونیک دارند، ایجاد فضای آموزشی ترکیبی برای مهندسان رشته های برق، مکانیک، صنایع و حتی مدیریت صنعتی و… از سوی دانشگاه ها ضرورت دارد.

وی تولید ربات های آموزشی را از دیگر محصولات این شرکت عنوان کرد و درباره یکی از این ربات‌ها گفت: یکی از ربات‌های آموزشی ما IP·QVR است؛ این ربات پردازشگر تصویر است و از طریق برنامه ای توسط نرم افزار نوشته شده و کنترل می شود. ارتباط این ربات با رایانه از طریق 2 پورت است.

وی درباره قابلیت های این ربات گفت: این ربات قابلیت شناسایی و حرکت به سمت اشکال و رنگ هایی که در برنامه برای آن تعریف شده را دارد. تصویر برداری از اشکال و رنگ ها توسط دوربینی تعبیه شده در قسمت جلو ربات انجام می شود. به خاطر نوع مواد استفاده شده در ساخت بدنه، این ربات دارای وزن پایین ولی در عین حال بسیار قدرتمند بوده و امکان حرکت در مسیرهای صعب العبور( مانند پله) را دارد.

وی اظهار کرد: این ربات در صنعت کاربرد بسیاری دارد؛ برای ربات های صنعتی ایجاد یک نرم افزار برای کنترل ربات یک امر ضروری است.در این ربات یک نرم افزار برای کنترل و برنامه ریزی نوشته شده است و اپراتوری ربات را به سادگی آموزش می‌دهد.

سیستم حرکتی این ربات از طریق چهار چرخ و دو تسمه است؛ برای گردش این ربات دو موتور همزمان به صورت ساعت گرد عمل  می کنند و آن را در سر جای خود 360 درجه می چرخاند.

این مخترع عنوان کرد: ربات دارای 5 درجه آزادی نیز از دیگر محصولات آموزشی ما است.این ربات در ابعاد حدود60-90 سانتی متر طراحی شده است. فیدبک گرفت ن از جمله ویژگی های بارز این موتورها است. زاویه حرکتی موتورهای این ربات نیز صفر تا 360 درجه است. البته ممکن است محدودیت های سازه مکانیک کمی محدوده زوایه را دچار تغییر کند. همچنین یک واسط گرافیکی در نرم افزار این ربات برای حرکت آن تعبیه شده است و کاربر می تواند در محیط نرم افزاری ربات را به حرکت در آورد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا