علم در 1اردیبهشت ماه

  • هفته سلامت

یکم تا هفتم اردیبهشت به نام هفته سلامت نامگذاری شده است. شعار هفته سلامت 98 با شعار " Primary Health care: A Path Towards universal health coverage  مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت" برگزار می شود.

 روزشمار هفته سلامت امسال به شرح زیر اعلام شده است:

یکشنبه       01/02/98      دسترسی عادلانه به خدمات سلامت
دوشنبه       02/02/98      آموزش رکن سلامت
سه شنبه    03/02/98      مشارکت اجتماعی و سلامت
چهار شنبه   04/02/98      مراقبت های اولیه بهداشتی و سلامت روان
پنج شنبه     05/02/98      سلامت در حوادث و بحران ها
جمعه         06/02/98      سبک زندگی سلامت محور
شنبه         07/02/98      سلامت، جمعیت و خانواده

  • روز جهانی ستاره شناسی (نجوم)

سال 1973، داگ برگر (Doug Berger)، رئیس انجمن نجوم کالیفرنیای شمالی، تلسکوپ خود را به میان مردم برد تا آنها را با دانش ستاره شناسی آشنا کند. این رویداد به مرور در سایر ایالت های آمریکا و در سراسر جهان گسترش پیدا کرد و در نهایت، به یک رویداد بین المللی تبدیل شد.روز جهانی نجوم (International Astronomy Day) هر ساله در فاصله زمانی آوریل تا می (26 فروردین تا 25 اردیبهشت) برگزار می شود.روز جهانی و هفته جهانی نجوم 2018 از روز شنبه 21 آوریل (اول اردیبهشت) در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران آغاز می شود.

  • روز سعدی

اول اردیبهشت ماه در تقویم ملی، همزمان با سالروز تولد شیخ اجل سعدی شیرازی، به نام روز سعدی نامگذاری شده است.شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی حدود سال 606 قمری در میان خاندانی از عالمان دین در شیراز ولادت یافت. وی در اوان جوانی برای تحصیل علوم ادبی و دینی راهی نظامیه بغداد شد و سپس به عراق و شام و حجاز سفر كرد. سعدی در اواسط قرن هفتم به شیراز بازگشت و منظومه حكمی بوستان را در سال 655 قمری و گلستان را به نثر مسجّع و آمیخته با قطعات اشعار دل‏‌انگیز در سال 656 قمری نگاشت.

سعدی در حكمت و موعظه و ایراد حِكم و امثال از هر شاعر پارسی‌گوی موفق‏‌تر است و نثر مزین، شیرین و جذاب او در گلستان، بهترین نمونه نثرهای فارسی می‏‌باشد.

  • روز پرندگان کنار آبزی در تقویم جهانی

سال97 در تقویم جهانی برای اولین بار روز بیست و یکم آوریل (اول اردیبهشت ماه) به نام پرندگان کنار آبزی ثبت شد.این روز، با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به وضعیت در تهدید این گروه از پرندگان و تشویق برنامه ها و فعالیت هایی در حمایت از حفظ جمعیت های آنها نامگذاری شده است.

  • روز جهانی خلاقیت و نوآوری

روز جهانی خلاقیت و نوآوری رویدادی است که توسط سازمان ملل برای ترویج استفاده از خلاقیت به عنوان ابزاری قدرتمند برای تغییرات اجتماعی انتخاب شده است.سازمان ملل متحد در ۲۱ آوریل ۲۰۱۸ برای اولین بار، رویداد جهانی خلاقیت و نوآوری(WCID)  را برگزار می کند.

  • روز جهانی مهاجرت ماهیان

روز جهانی مهاجرت ماهیان، رویدادی است که با هدف افزایش آگاهی مردم در مورد اهمیت رودخانه ها و مهاجرت ماهیان نامگذاری شده است.

  • درگذشت ملك ‏‌الشعراء بهار

محمدتقی بهار پسر ملك الشعرا محمد كاظم صبوری در سال 1266 شمسی در مشهد به دنیا آمد. از هفت سالگی به سرودن شعر روی آورد و از مظفرالدین شاه در 18 سالگی لقب ملك الشعرایی گرفت. وی از محضر ادیب نیشابوری استفاده برد و علی‏‌رغم منع پدر از سرودن شعر، به دلیل علاقه و استعداد ذاتی، به این هنر گرایید.

محمدتقی بهار، فعالیت‏‌های سیاسی خود را از آغاز نهضت مشروطه آغاز كرد و در این راه متحمل رنج زندان و تبعید و آوارگی گردید.از لحاظ ادبی، اهمیت شعر بهار بیشتر از آن جهت است كه او زبان فصیح پیشینیان را به بهترین و دل انگیزترین صورت در سخن خود به كار برده است. وی با اطلاع وافری كه از زبان فارسی و ادبیات قبل از اسلام داشت، به خلق تركیبات جدید و وارد كردن بسیاری از لغات متروك لهجه‏‌های كهن در آثار خود توفیق یافت. تصحیح و حاشیه تاریخ سیستان و مجملُ‏‌التواریخ و تألیف سبك‏ شناسی نثر فارسی و دیوان اشعار و چند نوشتار سیاسی از جمله آثار اوست. استاد محمدتقی بهار در اول اردیبهشت 1330 شمسی در 64 سالگی در اثر بیماری سل درگذشت.

 

  • درگذشت سهراب سپهری

سهراب سپهری، شاعر و نقاش ایرانی در ۱۵ مهرماه ۱۳۰۷ در کاشان به دنیا آمد. او از مهم‌ترین شاعران معاصر ایران است و شعرهای او به زبان‌های بسیاری از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده است.مرگ رنگ، زندگی خواب ها، آوار آفتاب، صدای پای آب، از جمله مهمترین آثار سهراب سپهری محسوب می شوند. وی ۱ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ به علت ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت.

  • درگذشت اقبال لاهوری

محمد اقبال معروف به علامه اقبال لاهوری 9 نوامبر 1877 به دنیا آمد. این شاعر، فیلسوف و سیاستمدار پاکستانی، اشعار زیادی به زبان های فارسی و اردو سروده است. وی در پاکستان به عنوان شاعر رسمی شناخته می شود.

تجدید بنای اندیشه دینی در اسلام، اسرار خودی، رموز بیخودی، پیام مشرق، زیور عجم، جاویدنامه از مهمترین آثار علامه اقبال لاهوری محسوب می شود. وی 21 آوریل 1938 درگذشت.

  • تولد پرسی ویلیام بریجمن

پرسی ویلیام بریجمن  21 آوریل 1882 در شهر کمبریج (ماساچوست، آمریکا) به دنیا آمد. این فیزیکدان آمریکایی به دلیل اختراع دستگاه تولید فشار بسیار زیاد و تحقیقات در زمینه فیزیک فشار بالا، جایزه نوبل 1946 را دریافت کرد. وی 20 اوت 1961 درگذشت.

 

  • تولد پل کارر

پل کارر  21 آوریل 1889 در شهر مسکو (روسیه) به دنیا آمد. وی در سن 3 سالگی به همراه خانواده به کشور خود، سوئیس بازگشت و تحصیلات خود را در این کشور سپری کرد.این شیمیدان سوئیسی به همراه والتر نورمن هاورث (Walter Norman Haworth)، به دلیل تحقیقات در حوزه بتاکارتن، ویتامین A و B2 جایزه نوبل شیمی 1937 را دریافت کرد. وی 18 ژوئن 1971 درگذشت.

 

  • درگذشت مارك تواين

ساموئل لانگهورن كلمنز معروف به مارك تواین (Mark Twain)، نویسنده و داستان نویس شهیر آمریكایى، در 30 نوامبر 1835 در شهر فلوریدا به دنیا آمد.وی در هشت سالگی پدر خود را از دست داد و مجبور به تأمین معاش خانواده شد؛ در ابتدا به شغل حروف‌چینی و چاپ روی آورد و در ادامه، به كارگری و سپس نوشتن مقالات كوتاه و داستان‏‌های فكاهی مشغول شد. بعد از کسب شهرت نسبی، به نیویورك و سانفرانسیسكو رفت و درآنجا با انتشار نوشته‌‏های تند و آتشین انتقادی و هجوآمیز، در سراسر جهان به شهرت رسید.

ساموئل با نام هنری مارک تواین، برای تكمیل مشاهدات اجتماعی و مطالعات ادبی خود، سفرهایى به اروپا، هندوستان، استرالیا، مصر و فلسطین داشت. ساده دلان در سفر، عصر طلایى، ماجراهای هاكل بری‏فین، زارع شیكاگو و شاهزاده و گدا از جمله آثار وی محسوب می شوند. وی 21 آوریل 1910 درگذشت.

  •  درگذشت ادوارد اپلتون

ادوارد ویکتور اپلتون 6 سپتامبر 1892 در شهر برادفورد (انگلیس) به دنیا آمد. وی یکی از پیشگامان رادیوفیزیک بود.این فیزیکدان انگلیسی به دلیل تحقیقات و تأیید وجود یونوسفر و کشف لایه معروف به اپلتون، موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک 1947 شد. وی 21 آوریل 1965 درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا