کاهش مرگ و میر نوزادان دستاورد نظام سلامت است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر سیدعلیرضا مرندی در افتتاحیه کنگره بین‌المللی پریناتولوژی و هفتمین کنگره سراسری پریناتولوژی و نئوناتالوژی افزود: کاهش مرگ و میر نوزادان از شاخص‌ های مهم بهداشت و رفاه اجتماعی در جهان محسوب می‌شود و با تلاش‌هایی که در این چهار دهه صورت گرفته میزان مرگ و میر نوزادان در ایران از استاندارد‌های جهانی نیز کمتر است.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور بیان کرد: در دهه‌های 40 یا 50 مادران زیادی بودند که قد کشیدن فرزندشان را نمی‌دیدند و مجبور می‌شدند نوزاد دلبندشان را از گهواره به گور بسپارند.
مرندی گفت: آمار مرگ و میر مادران بادار در دنیا 218 هزار مورد در سال است که آمار در مورد ایران 18 تا 19 مورد در یک صد هزار تولد زنده است.
رئیس کنگره بین‌المللی پریناتولوژی و هفتمین کنگره سراسری پریناتولوژی و نئوناتالوژی افزود: طبق گزارش های ارایه شده قبل از انقلاب، 11 هزار کودک در سال بر اثر بیماری کزاز، از بین رفته که این آمار اکنون به 6 تا 7 مورد در سال رسیده که آن نیز، مربوط به مهاجران افغانی غیرقانونی ساکن در کشور است.
مرندی ادامه داد: بیشترین آمار مرگ و میر نوزادان مربوط به کشور پاکستان با 45 و شش دهم مورد در هزار تولد زنده است.
او با این هشدار که دو میلیون و 700 هزار نوزاد در سال در دنیا فوت می کنند، بر عدالت در سلامت و رسیدگی به محرومان تاکید و ابراز امیدواری کرد تا با رسیدگی به محرومان در کاهش مرگ و میر نوزادان ومادران بسیار تاثیرگذار باشیم.
دکتر علی بهادر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست علمی بیان داشت: در سایه حمایت های دولت از حوزه سلامت، فعالیت های انجام شده در این حوزه بخصوص در زمینه بهبود وضعیت سلامت مادران مثبت ارزیابی می شود.
وی با بیان اینکه بهبود وضعیت سلامت مادران به عنوان یکی از پیش نیازهای توسعه در نظر گرفته می شود افزود: از جمله مرگ و میر مادران باردار، چسبندگی جفت در رحم عنوان شده که به علت مداخلات پزشکی و انجام سزارین های غیر ضروری در زایمان است، در این شرایط مادران باردار به علت خونریزی شدید جان خود را از دست می دهند، ترویج زایمان های طبیعی عاملی برای کاهش مرگ و میر مادران است.
پریناتولوژی و نئوناتالوژی تخصص نوزاد شناسی و طب مادران باردار است که قبل و بعد از تولد نوزاد و مادر را تحت پایش ، غربالگری و کنترل بیماری های قرار می دهد.
اهمیت سلامت مادر و جنین، چند قلو زایی ، مشاوره ژنتیک و برخورد با مرده زایی ، تغذیه در دوران بارداری ، اخلاق و مسایل قانونی طب مادر و کودک ، کنترل عفونت داخل رحمی و مداخلات جنینی از جمله محورهای اصلی این کنگره سه روزه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا