مصرف آبزیان در ایران نصف متوسط سرانه جهانی است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا از انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، 'مینا کاویانی' سرانه مصرف آبزیان در ایران را حدود 10 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: هرچند سرانه مصرف قبل از انقلاب 1 کیلوگرم بوده و طی این سال ها افزایش یافته اما روند افزایشی باید شتاب بیشتری گیرد.
وی با اشاره به خواص گوشت ماهی و آبزیان گفت: گوشت ماهی با داشتن پروتئین با ارزش بالا، چربی های با هضم آسان و غنی از ویتامین های محلول در چربی و انواع مواد معدنی؛ جایگاه بسیار مهمی در میان فرآورده های حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و شیر به خود اختصاص داده است.
کاویانی افزود: پروتئین ماهی حاوی اسیدهای آمینه با کیفیت برابر با پروتئین گوشت قرمز بوده و در مقایسه با گوشت قرمز دارای اسیدهای چرب غیر اشباع فراوان و مفید می باشد.
وی گفت: ماهی و آبزیان با وجود آنکه جزء مواد حیوانی محسوب می شوند اما چربی موجود در آنها از نظر خواص تغذیه ای مانند چربی های گیاهی هستند. یعنی به علت دارا بودن اسیدهای چرب غیر اشباع امگا -3 در کاهش بیماری های مزمن قلبی و عروقی، سکته های قلبی و مغزی، انواع سرطان و دیابت نقش مهمی دارند.
 ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گوشت آبزیان
کاویانی اظهار داشت: گوشت ماهی و سایر آبزیان دارای انواع ویتامین های A- B- D- E- K و مواد معدنی مانند فسفر، آهن، سلنیوم، منیزیم، فلوئور، گوگرد، ید، روی و سایر مواد معدنی می باشد که همگی اثرات مهمی در سلامت دارند.
وی گفت: ماهی هایی که با استخوان مصرف می شوند مانند ماهی کیلکا و ساردین و امثال آن، منابع غنی کلسیم هستند که در رشد، سلامت و استحکام استخوان ها و دندان ها نقش مهمی دارند.
کاویانی ادامه داد: سلنیوم ماده معدنی مهمی است که با خواص آنتی اکسیدانی خود می تواند مانع فعالیت رادیکال های آزاد سرطان زا شود. آبزیان از بهترین منابع غذایی سلنیوم هستند.
وی گفت: سرطان های پروستات، پستان، ریه و روده بزرگ به طور تقریبی 50 درصد شیوع کل سرطان ها را شامل می شوند که با استفاده از رژیم های غذایی حاوی ماهی و آبزیان تا حدی قابل پیشگیری هستند.
مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، یکی از موارد توصیه شده در کاهش بروز انواع سرطان را جایگزینی مصرف ماهی و فرآورده های دریایی بجای گوشت قرمز اعلام کرد.
وی افزود: دریافت مقادیر بیش از حد تن ماهی به دلیل داشتن مقدار زیادی چربی مایع در کنسرو آن، موجب دریافت بیش از حد نیاز انرژی می شود، بنابراین توصیه می شود موقع مصرف کنسرو تن ماهی از مصرف روغن اضافی آن خودداری کنید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا