15سالگی؛ میانگین سن آغاز مصرف مواد مخدر در ایران

به گفته علی اسدی، معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، هم اکنون طبق اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر(به عنوان سازمان اصلی و متولی مبارزه با مواد مخدر) حدود 2 میلیون و 400 هزار نفر وابسته به مواد مخدر یا مصرف کننده مداوم در کشور وجود دارد.

وی افزود: همچنین شایع ترین سن مصرف مواد مخدر در کشور بین 25تا45 سال است. کاهش سن شروع مصرف مواد مخدر به این دلیل است که برخی از نوجوانان فکر می کنند ماده مخدری مانند گل یا حشیش، اعتیادآور نیست. این باور غلط است زیرا افراد بر همین اساس از این مواد محرک استفاده می کنند و بعد از مدتی مصرف، به آن معتاد می شوند.

وی اظهارداشت: هم اکنون بیشترین مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور آقایان هستند. در سایر کشورهای جهان نیز وضع به همین منوال است.

اسدی گفت: افراد گاهی در محاوره های عمومی می گویند که همه در جامعه معتاد هستند. این نگاه، بدبینانه است. مشکل اعتیاد به خاطر آسیب ها و انگ آن است. در بسیاری از کشورهای جهان آمار 2 تا 3 درصدی مصرف کننده مواد مخدر وجود دارد و نمی‌شود گفت که آمار مصرف کنندگان مواد مخدر در ایران خیلی بدتر از سایر کشورهاست.

گل خطرناک تر از حشیش

اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر رشد مصرف مواد مخدر صنعتی مثل شیشه و کراک کاهش یافته اما مصرف برخی از مواد مخدر صنعتی دیگر مثل گل افزایش یافته، تصریح کرد: دلیل این مساله این است که بسیاری تصور می‌کنند این ماده مخدر ریشه گیاهی دارد و زیان‌آور نیست؛ این در حالیست که قدرت توهم‌زایی گل چندین برابر حشیش است و به دلیل اینکه دستکاری شده مضرات بیشتری دارد.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید به فرزندان جوان و نوجوان‌شان توجه داشته و آن‌ها را رها نکنند، افزود: براساس پژوهش‌های انجام شده علت اصلی روی آوردن این گروه‌ها به مواد مخدر جدید این است که آن‌ها فکر می‌کنند این مواد بی‌ضرر هستند و در عین حال کنجکاوی و اصرار همسالان و دوستانشان نیز از دیگر عوامل موثر بوده است.

15 سال؛ میانگین سن شروع مصرف مواد مخدر در کشور

بررسی و تحقیقات میدانی از مصرف مواد مخدر میان جمعیت عادی نشان می‌دهد که گستره مصرف مواد در میان گروه‌های سنی جوان بیشتر از افراد بزرگسال است. براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان ملل، بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد که سال‌های آغاز نوجوانانی (12-14 ساله) تا سال‌های پایانی آن (15-17 سال) یک دوره خطر بحرانی برای شروع مصرف مواد است و امکان دارد این بحران در میان جوانان (18 تا 25 ساله) به حد اوج برسد.

همچنین تحقیقات نشان داده اند الگوی مصرف مواد مخدر در میان گروه‌های سنی جوانان کشورهای مختلف تفاوت است و به شرایط اقتصادی و اجتماعی هر یک از کشورها بستگی دارد.

حمید صرامی، سرپرست معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، شیوع مصرف مواد در نوجوانان ایرانی را آژیر خطر اجتماعی عنوان کرد و گفت: میانگین سن شروع به مصرف مواد در نوجوانان 15 سال است. همچنین میانگین سن شروع مصرف سیگار و قلیان به عنوان مواد دروازه‌ای اعتیاد در نوجوانان، 14 سال است. البته در میان دختران میانگین سن شروع به مصرف سیگار و قلیان به 16 سال می رسد؛ بنابراین مداخلات پیشگیرانه باید نسبت به پسران جدی تر پیگیری شود.
افزایش مصرف گل در میان دانشجویان و دبیرستانی ها

سردار مسعود زاهدیان، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز با بیان اینکه 19تا 25 سالگی سن مصرف مواد مخدر است، گفت: مصرف مواد در محیط های مختلف متفاوت است گاهی اوقات در یک نقطه ای یک کودک دوساله مصرف کننده مواد است اما نمی‌توانیم بگوییم که سن مصرف مواد کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی، هم اکنون مصرف گل در میان دانشجویان، دبیرستانی ها و جوانان افزایش پیدا کرده است که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر این موضوع در حال بررسی است.

وی ادامه داد:هم اکنون پلیس دو هزار مدرسه را به عنوان اولویت حضور مشخص کرده است که اغلب این مدارس بیشتر در مناطق پرخطر بود که خرده‌فروشان مواد مخدر می‌توانستند در این مکان فعالیت داشته باشند و در اطراف مدارس فعالیت کنند که حدود ۳ تن مواد مخدر در این دو هزار نقطه تا پایان سال ۹۷ کشف شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا