راندهای سوپروایزری بیمارستان‌ها آنلاین شد

محسن مسگریان، مدیر عامل شرکت مهندسی سان طب در گفتگو با سیناپرس اصفهان،اظهار داشت: راندهای سوپروایزری بیمارستان یک فرآیند همیشگی و زمان بر است، تعداد سوال های زیادی را در برمی گیرد و این باعث آنالیزهای تاریخ مصرف گذشته، غیر دقیق و غیر کاربردی و به شدت زمان بر برای بیمارستان و بخش ها می شود.

وی با بیان این که با تکمیل راندها روند فعالیت پرستارها پایش و نظارت می شود، تصریح کرد: راندها در سه شیفت صبح، عصر و شب توسط سوپروایزرها با یک چک لیستی از قبل طراحی شده و مختص بخش‌های مختلف تکمیل می شود.

مسگریان با تاکید بر ضرورت طراحی این سامانه افزود: پیش از طراحی این سامانه، زمان تحلیل‌ داده ها به بخش به شدت سنگین و  دیر هنگام بود. علاوه بر این خطای انسانی نیز در آن  رخ می داد. همچنین ممکن بود سلیقه شخصی سوپروایزر  نیز در آن دخیل باشد؛ نمره سوپروایزر  یک بخش با سوپروایزر بخش دیگر متفاوت خارج می شد.

وی با بیان اینکه سامانه سانا، سامانه ارزیابی و نظارت پرستاری ایرانی است که در سال 1394 استارت اولیه آن خورده شد، خاطرنشان کرد: این سامانه بر اساس مدیریت پرستاری و چک لیست‌های ارتقا بخشی در حوزه دفتر پرستاری و مدیریت پرستاری و بر اساس آزمون و خطا طراحی و ایجاد شده و هم اکنون نسخه 19 آن عرضه شده است.

مدیر عامل شرکت مهندسی سان طب با بیان اینکه این سامانه برای اولین بار در جهان توانست گواهی بین المللی را از کشور آلمان بگیرد، ادامه داد: این سامانه به عنوان یکی از محصولات فناوری دانش بنیان حوزه سلامت  معرفی شده و علاوه بر اینکه مورد حمایت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است، بیمارستان‌ها هم از آن استقبال کرده اند؛ هم اکنون این سامانه پرستاری در 70 بیمارستان دولتی، خصوصی و تامین اجتماعی در 14 استان پیاده سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این سوپروایزرها راندها را در بالین بیمار  یا جای دیگری تکمیل می کردند، تاکید کرد: با پیاده سازی این سامانه سوپروایزرها روی گوشی  یا تبلت راندها را بر بالین بیمار به صورت آنلاین انجام می دهند و مترون در هر لحظه از شبانه روز مراقب راندها است، حتی در خارج از بیمارستان نیز می تواند راندها را چک کند، آنالیزها را ببیند بازخوردها را همان لحظه به سرپرستار برگرداند.

مدیر عامل شرکت مهندسی سان طب ادامه داد: از نظر مالی هزینه آن  بسیار مقرون به صرفه است، آزاد شدن یک سوپروایزر، کاهش مصرف  بسیار زیاد کاغذ و کاهش هزینه چاپ، تحلیل دقیق و  سریع با صرفه اقتصادی بالایی همراه است، علاوه بر این سامانه پرستار «سان نا» این  امکان را در اختیار بیمارستان ها قرار داده است که جلسات مانیتورینگ ارزیابی و نظارت پرستاری را ماهیانه اجرا کنند.

وی تصریح کرد: اجرای این سامانه و استخراج آنالیز های آن نشان داد سالانه 380 میلیون ریال برای یک بیمارستان 200 تخته صرفه جویی های ریالی به همراه داشته است. همچنین افزایش شاخص انجام به موقع راندهای سوپروایزری به میزان 100 درصد حاصل شده است. 

 مدیر عامل شرکت مهندسی سان طب، افزود: افزایش شاخص انجام خود ارزیابی سرپرستاری به میزان 100 درصد، افزایش شاخص نظر سنجی برگشت به بیمارستان، کاهش شاخص شکایت از انجام مراقبت های پرستاری، کاهش شاخص عفونت های بیمارستانی، افزایش شاخص ایمنی بیمار(هزینه های هنگفت در اثر سقوط بیمار) و کاهش خطای بیمارستانی در حوزه پرستاری، مامایی از دیگر مزایای این دستاورد است.

مسگریان تاکید کرد: طبق گزارش های دریافتی از بیمارستان‌ها اجرا و پیاده سازی این سامانه باعث بهبود سطح آموزش پرسنل شده و در کارهای سوپروایزری نیز وحدت روحیه ایجاد کرده است. همچنین ضمن اثر بخشی آموزش به بیمار، درصد شکایات بیمارستانی از خدمات پرستاری را نیز کاهش داده است.

وی با تاکید بر اینکه در نسخه های مختلف اختصاصی سازی این سامانه هم انجام شده است، گفت: سامانه در نسخه های چک لیست عمومی و  چک لیست های خاص مانند چک لیست بخش‌های ویژه، اورژانس، بخش‌های پیوند اعم از پیوند کلیه، پیوند مغز استخوان یا چک لیست بیمارستان روان  طراحی و پیاده سازی شده است.

دستیابی به بیش از 30 محصول تجاری سازی شده در حوزه سلامت و درمان

وی در پایان با بیان اینکه سامانه پرستاری سان نا در چهاردهمین جشنواره شیخ بهایی جزو  برترین های حیطه شرکت های نوپا بود، گفت:  شرکت سان طب  کرمانشاه عضو پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی است و با هدف اینکه هر سال یک محصول تجاری شده در حوزه سلامت و درمان تولید، طراحی و ارایه کند، کار خود را شروع کرده است. هم اکنون نیز بیش از 30 محصول تجاری سازی شده از دستاوردهای آن است که بالغ بر 50 درصد از محصولات آن برای اولین بار در دنیا تولید شده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا