کشت ‌بافت، روشی جدید برای تکثیر سریع گیاهان گرانقیمت

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،درگذشته برای تکثیر درختان و گیاهان از قلمه یا بذر آنها استفاده می‌شد. کشت بافت فناوری نسبتاً قدیمی است که در سال‌های اخیر برای تولید سریع گیاهان مورد استفاده قرار گرفت. در روش کشت بافت می‌توان حتی در خارج از فصل کشت گیاهان، به تولید هزاران گیاه مورد نظر دست یافت.
گروهی از محققان خوش ذوق داخلی با روی آوردن به فناوری کشت بافت موفق شدند علاوه بر تولید چند نوع گیاه سرشناس به تکثیر سریع آنان نیز دست یابند.
از جمله گیاهان تولیدشده توسط این تولید کنندگان ایرانی می‌توان به گیاه ارکیده فلاموپسیس، گل محمدی، ونوس حشره‌خوار، کاکتوس، آبزی آلترنانترا رینیکی، آبزی آکینودروس، آبزی پوگستمون هلفری، آبزی همیانتوس، آبزی مونت کارلو اشاره کرد که بیشتر محصولات با استفاده تکنیک کشت بافت گیاهی تولید و تکثیر شده اند که به سایر مراکز استان‌ها عرضه می‌شوند.
سبحان گایینی یک بیوتکنولوژیست گیاهی و صاحب ایده و طرح کشت بافت؛ درباره گیاهان تولیدشده از این روش گفت: گیاه ارکیده فلانوپسیس از گیاهان گران قیمت در جهان بوده و از نظر زیبایی گل بسیار معروفی است. تکثیر ارکیده‌ها عمدتاً از بذر صورت می‌گیرد و به دلیل نداشتن ماده مغذی در داخل بذر قدرت رویش ندارند.
وی در ادامه با اشاره به تکنیک کشت بافت که تأمین‌کننده ماده غذایی بذر گیاه است، توضیح داد: کشت بافت برای جوانه‌زنی است که به وسیله آن بذرها در مدت کوتاهی رشد می‌کنند.
این فعال حوزه گیاه‌شناسی افزود: گیاه آبزی آلترنانترا رینیکی مینی گونه ای‌ از گیاه است که ما به کمک تکنیک کشت بافت آن را تکثیر کردیم. این گونه گیاهی برگ‌هایی قرمز رنگ دارد و به عنوان گیاه تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه تکثیر این گیاهان با استفاده از تکنیک کشت بافت به دلیل افزایش سرعت رشد و محصولی باکیفیت بالا در جهان و بالاخص در این شرکت صورت می‌گیرد.
وی در ادامه افزود: تولید کننده اصلی این گیاه کشور مالزی است.
گایینی با اشاره به آخرین نمونه تولیدشده دانش بنیان گفت: گیاه آبزی آکینودروس خانواده آکینو جزء گیاهان زینتی در خشکی و آبزی هستند، این گیاه به دلیل رشد کم و زمان‌بر بودن تکثیر آن با استفاده از تکنیک کشت بافت گیاهی انجام می‌گیرد.
وی در ادامه در تعریف این گیاه زیبا افزود: رنگ برگ‌های این گیاه، قرمز رنگ است و جزء گیاهان گران قیمت بشمار می رود که تولید کننده اصلی آن کشور تایلند است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا