ایجاد ایستگاههای لرزه نگاری در اطراف دریای عمان

مجید نبی بیدهندی در گفتگو با مهر گفت: با توجه به زلزله مهرماه ۹۲ که در سراوان رخ داد تصمیم گرفته شد که چند ایستگاه لرزه نگاری در آن محوطه اضافه شود، از این رو در آبان ماه همان سال دو نقطه جهت تعیین محل ایستگاه در حوالی زاهدان و سراوان انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه دو ایستگاه لرزه نگاری زاهدان و سراوان در فروردین ۹۴ راه اندازی شد، گفت: بنا داریم سومین ایستگاه را در نگور چابهار تا پایان تیر ماه سال جاری راه اندازی کنیم.رئیس موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت وجود ایستگاههای لرزه نگاری اظهار داشت: اطلاعات ایستگاهها از طریق سیستم رادیویی به مرکز شبکه منتقل می شود و از آنجا یا از طریق سیستم مخابراتی و یا سیستم ماهواره ای به مرکز پایش در تهران منتقل می شود.

وی در ادامه افزود: این اطلاعات در مرکز پایش پردازش می شود و ظرف حداکثر پانزده دقیقه، زلزله، مکان یابی شده و بزرگی آن مشخص می شود و از طریق اس ام اس به مراجع ذیربط مانند سازمان مدیریت بحران، هلال احمر، آتش نشانی و استانداری ها اطلاع داده می شود.

وی افزود: موسسه ژئوفیزیک در تلاش است که در جنوب و جنوب شرق کشور ایستگاههای لرزه نگاری را به دلیل زلزله خیزی منطقه افزایش دهد که این منوط به تامین مالی مورد نیاز است.

به گفته نبی بید هندی، امیدواریم که با حمایت مسئولین استانی بتوانیم ایستگاههای لرزه نگاری بیشتری در حوالی دریای عمان به جهت پایش زمین لرزه و هشدار پیش هنگام سونامی تاسیس کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا