اضافه کردن تخم مرغ به سالاد برای جذب کاروتینوئید

مصرف سالاد در وعده های غذایی می تواند منبعی ارزشمند برای تامین انواع کاروتینوئید باشد. کاروتینوئیدها نوعی مواد مغذی حلال چربی هستند که سودمندی های زیادی برای بدن به همراه دارند. چربی موجود در تخم مرغ می تواند جذب این کاروتینوئیدها را افزایش دهد.

 

زندگی مدرن امروزی سبب شده افراد کمتر از انواع میوه و سبزیجات استفاده کنند. به هر حال، سالاد می تواند منبعی مناسب برای تامین این نیاز بدن به انواع ریزمغذی های موجود در میوه و سبزیجات باشد. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از مردم انجام می دهند این است که روی سالاد خود مقدار زیادی انواع سس های چرب می ریزند. این کار سبب می شود حجم زیادی چربی اشباع وارد بدن شده و به نوعی خواص سالاد خنثی شود.

اما بر اساس مطالعه جدید، وقتی سالاد به همراه تخم مرغ پخته مصرف می شود، سودمندی های سالاد افزایش می یابد. تخم مرغ منبعی از اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب غیراشباع و ویتامین B به شمار می رود. در این مطالعه، 16 نفر چندین نوع سالاد مختلف را مصرف کردند. سالاد سبزیجات بدون تخم مرغ، سالاد با یک و نیم تخم مرغ و نیز سالاد سبزیجات با سه تخم مرغ در بازه های زمانی مختلف توسط این افراد مصرف شد. در همه این سالادها، 3 گرم روغن کانولا نیز ریخته شد.

در پایان این مطالعه مشخص شد که میزان جذب کاروتینوئیدها در مواردی که فرد سالادی به 3 تخم مرغ مصرف می کرد 3.8 برابر بیشتر از سالاد بدون تخم مرغ بود.  در این مطالعه همچنین از انواع مختلفی از روغن یعنی روغن سویا، روغن کانولا و کره استفاده شد. این روغنها نیز موجب افزایش جذب کاروتینوئید می شدند.

این دانشمندان بر این باورند که استفاده از تخم مرغ در سالاد، بهتر از استفاده از روغن های مختلف است. هر دو قاشق غذاخوری روغن حدود 140 تا 160 کالری انرژی دارد در حالی که یک تخم مرغ روی هم رفته فقط 70 کالری انرژی با خود دارد و 6 گرم پروتئین هم فراهم می کند.

این پژوهش به تازگی در نشریه American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا