فراهم آوردن بستری مناسب برای اقتصاد فرهنگی کشور

نخستین جشنواره ملی طراحی بسته بندی صنایع خلاق فرهنگی، با هدف ایده پردازی در حوزه صنایع فرهنگی و همچنین توجه بیشتر به طراحی و بسته بندی محصولات فرهنگی ، توسط پارک علم و فناوری هاي نرم و هويت ساز فرهنگي ، در مرداد 98 برگزار می شود. در این جشنواره تولیدکنندگان و شرکت های فعال در حوزه صنایع فرهنگی،محصولات خود را عرضه می کنند. در اولین نشست تخصصی این جشنواره که با حضور اعضای شورای سیاست گذاری، برگزار شد، اهداف و نحوه اجرای این جشنواره، عنوان شد.

در ابتدای مراسم دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک علم و فناوری هاي نرم و هويت ساز فرهنگي درباره ضرورت برگزاری چنین جشنواره ای گفت: همانطور که می دانیم، یکی از وظایفی که برای پارک علم و فناوری هاي نرم و هويت ساز فرهنگي در نظر گرفته شده، وظایف ملی است که دستگاه های اجرایی از انجام آن ها عقب مانده اند، مثل برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف یا حتی برنامه هایی مثل آزمون استخدامی.

وی در ادامه افزود: پارک علم و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ هم همینطور بوده، ما اولین جایزه تعالی گردشگری را بین دستگاه های گردشگری، اجرا کردیم که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت. در حوزه صنایع خلاق هم با توجه به وضعیت فعلی کشور، بسیاری از تولیدکنندگان به صنایع خلاق روی آورده اند به علاوه این موضوع، مورد توجه بسیاری از مسئولین هم قرار گرفت، اینکه چگونه درآمدی به عنوان جایگزین نفت داشته باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری هاي نرم و هويت ساز فرهنگي، درباره ظرفیت های فرهنگی موجود در کشور، یادآور شد: کشور ما منابع داخلی خوبی دارد به طوری که ما را از منابع خارجی بی نیاز ساخته است. همچنین بازار های قوی برای صنایع ما در خارج از کشور وجود دارد و بسیاری از افراد در کشور های دیگر، ایران را با محصولات فرهنگی اش، می شناسند.

دکتر ایمانی خوشخو در پایان، درباره مزیت های برپایی چنین جشنواره هایی گفت: این جشنواره ها می تواند برای ایده پردازان و فعالان حوزه فرهنگ، فضاسازی کند و از همه مهم تر محصولات فرهنگی ما را از فله ای بودن، خارج سازد و آن ها را برای ورود به عرصه عرضه و صادرات، آماده کند. ما در حوزه بسته بندی و طراحی صنایع فرهنگی، بسیار ضعیف هستیم، امید است که با برگزاری چنین جشنواره هایی، اتفاقات خوبی در این حوزه رخ دهد.

در ادامه این جلسه، دکتر ملامحمدي عضو شورای سیاست گذاری جشنواره و استاد دانشگاه، درباره ایده اولیه برگزاری جشنواره و هدف از اجرای آن گفت: ایده اولیه این جشنواره از آنجایی نشات می گیرد که این پارک اولین پارک علم و فناوری در حوزه صنایع فرهنگی است. اما هدف ما صرفا برگزاری این جشنواره نیست، بلکه هدف، فراهم کردن یک بستر اقتصادی مناسب برای اقتصاد فرهنگی کشور است. درواقع ما به دنبال تجاری سازی در حوزه فرهنگ هستیم.

وی در ادامه گفت: همزمان با برگزاری این نمایشگاه، پلتفرمی برای تجاری سازی فرهنگی که درواقع خروجی کار جشنواره است، تا یکی 2 ماه آینده، ساخته می شود. چیزی که ما را به انجام چنین کاری واداشت، خلائی بود که در حوزه صنایع فرهنگی ما وجود دارد، اینکه بسیاری از محصولات فرهنگی که با زحمت فراوان، ساخته می شوند، یک بسته بندی اصولی و جذاب ندارند و به اصطلاح به صورت "فله ای" عرضه می شوند.علاوه براین تولیدکنندگان هم به دلیل هزینه بر بودن، خیلی از بسته بندی و طراحی استقبال نمی کنند.

دکتر ملامحمدی، درباره کارهای ویژه این جشنواره گفت: یکی از کارهایی که ما انجام دادیم، شناسایی زنجیره هایی است که به عنوان توزیع کننده خلاق فعالیت می کنند، درواقع کسانی که محصولات فرهنگی را با طراحی مناسب در بازار توزیع می کنند. این توزیع کنندگان در این جشنواره، هدایت می شوند. همچنین شرکت های خصوصی که با مصرف کنندگان عمده مثل: وزارت خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و دیگر مجموعه ها، ارتباط برقرار کرده اند، هم شناسایی شده اند. هرچند تعداد انگشت شماری از این قبیل شرکت ها، وجود دارند.

دکتر ملامحمدی، عضو شورای سیاست گذاری جشنواره، درپایان گفت: ما نیاز داریم که خود را هم در عرصه داخل و هم در عرصه خارج، معرفی کنیم. برای این کار رایزنی های خوبی هم صورت گرفته است. برای مثال یکی از پیشنهاد ها این بود که در المپیک 2020 حضور داشته باشیم تا بتوانیم محصولات و صنایع فرهنگی خود را به نمایش جهانیان، بگذاریم.

در بخش بعدی این جلسه، دکتر عابدینی، عضو شورای سیاست گذاری و همچنین رئیس شرکت آیدیران(شرکت فعال در حوزه طراحی و بسته بندی خلاقانه)، مباحث تخصصی را درباره ضرورت توجه به بسته بندی محصولات ارائه داد و گفت: یکی از مهمترین اهداف بسته بندی محصول فرهنگی، علاوه بر نشان دادن فرهنگ و تمدن آن جامعه، نشان دادن شان آن محصول است.  پس می توان گفت بسته بندی محصولات فرهنگی با محصولات دیگر متفاوت است.

وی ادامه داد: نگاه کنونی و غالب به بسته بندی محصولات فرهنگی، یک نگاه دون و فاقد ارزش است. چون فقط به سهولت و کم هزینه بودن بسته بندی توجه می شود. اما می توان به گونه ای این محصولات را بسته بندی کرد که سفیر فرهنگی ما باشند، به خصوص محصولاتی که صادر می شوند.

دکتر عابدینی  درنهایت، درباره بخش های مهم جشنواره، گفت: 2 بخش مهم به نام های «نگاه نو» که به منظور ایده پردازی و شناسایی ایده های جدید در حوزه بسته بندی در نظر گرفته شده  و  « بخش محصول» که در آن به بررسی محصولات موجود در بازار می پردازیم از جمله بخش های مهم جشنواره هستند. لازم به ذکر است که محصولات فرهنگی  برتر در این جشنواره، در قالب یک بسته برای فروش به سازمان ها و نهاد ها عرضه می شود.

دکتر اخویان، عضو دیگر شورای سیاست گذاری، راجع به ضرورت توجه به صنایع خلاق فرهنگی، گفت: ما باید توجه کنیم که با صنایع خلاق فرهنگی، سر و کار داریم. آن بسته بندی که در آن خلاقیتی وجود داشته باشد. علاوه براین هر محصول یک بسته بندی مخصوص به خود را دارد که در عین حال انتقال دهنده یک پیام نیز است.

وی در ادامه درباره سطوح مختلف بسته بندی گفت: بسته بندی انواع و سطوح مختلفی دارد از جمله، بسته بندی فیزیکی و  طراحی، برای این جشنواره، سطح دوم، حائز اهمیت است. طراحی و بسته بندی، جنبه ای بسیار مهم از محصول است که خیلی به آن توجهی نمی شود.

دکتر اخویان درپایان از اهمیت و نقش رسانه ها در این راستا، گفت: به طورکلی رسانه، یعنی مطبوعات، مجلات مرتبط  و حتی خبرگزاری ها می توانند در جهت اطلاع رسانی، کمک بزرگی به این جشنواره و به طورکلی چنین فعالیت هایی بکنند. ما مجلات گوناگونی در حوزه فرهنگی و گردشگری داریم كه هر کدام می توانند، ناقل این پیام باشند.

درپایان این جلسه، از پوستر و سایت جشنواره ملی طراحی و بسته بندی محصولات فرهنگی، رونمایی شد.

گزارش: حانیه محبی زاده

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا