بومی سازی سیستم پرتونگار مرئی سیالات و ریزذرات

به گزارش سیناپرس، سیستم پرتونگار مرئی سیالات و ریز ذرات بستری متشکل از آشکارسازهای طیفی با حساسیت بالا، تابشگرهای طیفی پر توان و پر سرعت، هم‌زمان‌کننده‌های دقیق (در حدود نانو ثانیه) و فرکانس بالا (در حدود کیلو هرتز)، چیدمان و تجهیزات اپتیکی متناسب آشکارسازی، نرم‌افزارهای تحلیل نتایج و در نهایت آزمون‌گرهای دقیق و پایداریست که توانایی کنترل و ارزیابی پدیده‌های سریع را فراهم می‌کند.

استادیار دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی شریف و عضو گروه تحقیقاتی این پروژه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: طرحی که در این دوره از جشنواره خوارزمی ارائه کردیم، حاصل همکاری دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و دوستانی است که از 15 سال قبل پروژه‌های دانشجویی را انجام می‌دهیم، تیمی تشکیل دادیم به نام «آرسین» و تاکنون در مسابقات مختلف دانشجویی شرکت کردیم و یک هسته از مهندسی مکانیک و برق را تشکیل دادیم.
«آزاده کبریایی» اظهار داشت: سیستمی که ما طراحی کردیم آزمایشگاه اسپری هست که می‌تواند مشخصات اسپری شامل قطر ذرات و سرعت ذرات را اندازه‌گیری کند، برای ورود به طراحی سیستم‌های احتراقی در ایران حتما باید وسیله اندازه‌گیری وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: این تجهیزات در کشور تولید نمی‌شود، تجهیزات خارجی نیز به دلایل گرانی، طرفدار ندارد و حتی درصورت وجود هم از طرف شرکت‌های خارجیِ سازنده، خدمات پس از فروش، دریافت نمی‌کنند و همه اینها موجب شده که عملا اقبالی از سوی شرکت‌های طراح برای تهیه این سیستم‌ها از خارج کشور وجود نداشته باشد.
کبریایی افزود: ما توانستیم سیستم اپتیکال را طراحی کنیم و محصول کار در برخی قسمت‌ها نسبت به سیستم‌های ساخت خارج، برتری دارد.
به گفته این پژوهشگر جوان، به دلیل پیچیدگی تجهیزات اندازه‌گیری، شرکت‌های محدودی در دنیا از جمله ناسا، دنتک، لاویژن، دی ال آور و اسپریتک در این زمینه فعالیت می‌کنند که تلاش گروهی محققان جوان ایرانی به دستیابی به این فناوری پیشرفته، منجر شده است.
برگزیده سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی اظهار داشت: سیستم طراحی شده ما نوعی سیستم اندازه‌گیری است، طول موج بعضی از امواج الکترومغناطیسی مرئی هستند مانند نوری که ما می‌بینیم و بعضی از آنها مثل ماورای بنفش، نور غیر مرئی به شمار می‌آیند، طرح ارائه شده در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در خصوص نورهای مرئی است و عکس‌هایی که از پدیده طبیعی می‌گیریم.
کبریایی گفت: این سیستم کلا در مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود و به طور محدود در بخش کنترل کیفیت برخی کارخانه‌ها نیز مورد استفاده دارد.
این استاد دانشگاه افزود: تجهیزات ما «های تِک» است و برای فروش خارجی، تجهیزات را بنا به درخواست و طبق نیاز مشتری، طراحی و تولید می‌کنیم اما به طور معمول، این روش‌ها سیستم‌هایی هستند که توانایی اندازه‌گیری اندازه ذرات به قطر میکرون و سنجش سرعت ذرات را حتی در سرعتهای مافوق صوت، دارا هستند.
کبریایی افزود: اگر ذره‌ای ریز شود و سرعتش بالا برود، امکان تصویربرداری از آن بسیار سخت می‌شود و تصویر کِش می‌آید برای این منظور باید عکس فریز شود و فریز کردن عکس هم یک فرآیند بسیار دشوار است؛ این سیستم این قابلیت را دارد که در یک لحظه، پدیده را فریز کرده و از آن عکس بگیرد.
کبریایی توضیح داد: اندازه‌گیری و آشکارسازی پدیده‌ها با زمان رخداد پایین در موتورهای احتراقی، رفتار حرکتی انواع پرتابه و شکل‌گیری و برهم‌نهی امواج آکوستیکی برای ورود به دانش طراحی، عیب‌یابی و ساخت محصولات پیشرفته صنعتی اجتناب‌ناپذیر است.
وی ادامه داد: به دلیل پیچیدگی تجهیزات اندازه گیری، دانش فنی بالای موجود در این تجهیزات و همچنین تحریم‌های جهانی و قیمت بالا، امکان تهیه آنها را در داخل کشور دشوار و در مواردی ناممکن کرده است ولی ما توانستیم با تحقیق و توسعه و ایجاد زیرساخت آزمایشگاهی مورد نیاز در مدت زمان طولانی، این تجهیزات را به صورت نوآورانه و با کمک قطعات غیرتحریمی و در دسترس ایجاد کنیم، قیمت تمام شده برای محصول کنونی نسبت به نمونه خارجی، بسیار رقابتی است.
سی و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی روز 13 اسفندماه با معرفی 10 برگزیده ایرانی و 6 برگزیده خارجی به کار خود پایان داد.