کشورهای جهان اسلام باید به سمت صادرات فناوری بروند

«امیرحسین کاراگاه» کارآفرین حاضر در دومین رویداد رویداد آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام (EISA) روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شرکت های ایرانی با هدف معرفی دستاوردهای خود به سایر شرکت‌های کشور عمان در دومین رویداد ایسا شرکت کردند.

وی افزود: برگزاری این رویداد در دانشگاه سلطان قابوس عمان، چالشی در تامین هدف ما در گسترش کسب و کار بود؛ زیرا مخاطبان اکثرا دانشگاهی بوده و طبیعتا نمی‌توانستند کسب وکاری را ایجاد کنند، برگزاری رویداد ایسا در قالب یک نمایشگاه تجاری راهکاری است تا شرکت‌های حاضر در نشست بتوانند با همتایان خود در کشور میزبان دیدار داشته و تفاهم نامه‌های تجاری امضا کنند و فروش کالا داشته باشند.
وی بیان داشت: می‌توانیم نشستی میان اساتید کشور میزبان با کشورهای جهان اسلام برای تبادل مباحث علمی برگزار کرده و دستاوردهای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز به نمایش گذاشته شود.
این کارآفرین درباره تاثیر برگزاری چنین رویدادهایی در تجاری سازی آثار دانشمندان در سطح جهان اسلام گفت: قطعا اینکه دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام به نمایش گذاشته می‌شود، اتفاق بسیار خوبی است اما اغلب شرکت‌هایی که حضور داشتند به دنبال مخاطب تجاری بودند که نیاز به تقویت در دوره های آتی دارد.
وی درباره جایگاه حوزه علم و فناوری در جهان اسلام گفت: اکنون کشورهای جهان اسلام در برخی از حوزه‌های علم و فناوری، صادرکننده و در برخی حوزه ها، واردکننده فناوری هستند، ما باید به سمت صادرات فناوری رفته و منبع اصلی در تمام حوزه‌های علم و فناوری برای سایر کشورهای خارج از این حوزه باشیم، نکته حائز اهمیت دیگر بحث تبادل دانش در حوزه علم و فناوری در کشورهای جهان اسلام است.
وی یادآور شد: دلایل مختلف در سطوح حاکمیتی کشورها مانع از آن می‌شود که تبادل اطلاعات به درستی اتفاق افتاده و یا تبادل اطلاعات با هزینه پایین انجام شود.
این کارآفرین در ادامه بیان داشت: اگر شرکت‌ها خود را هم پیمان راهبردی در حوزه علم و فناوری بدانند، قاعدتا باید با هزینه‌های پایین‌تری دانش خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند، باید این نگاه وجود داشته باشد که قرار است ما در جهان اسلام یک هدف مشترکی داشته و حرف خود را در حوزه علم و فناوری به دنیا صادر کنیم.
در ادامه برگزاری نمایشگاه ایسا، «محمدرضا لر نژاد» یکی دیگر از دانشمندان کارآفرین که در این نمایشگاه حضور داشت، گفت: بهتر است که حضور زنان در اینگونه نشست‌ها بیشتر باشد و از ظرفیت آنان نیز در مباحث علم و فناوری به بهترین نحو بهره گرفته شود.
وی درباره رویداد آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام (EISA) گفت: رویداد ایسا به شرکت‌های حاضر، اختیارات مطلوبی برای ایجاد ارتباطات بهتر با دیگر شرکت‌های جهان اسلام در کسب و کار ارائه کرد؛ البته میزان اثربخشی فعالیت‌های نمایشگاه قابل افزایش است.
این کارآفرین درباره تاثیر برگزاری رویداد ایسا در فرآیند تجاری سازی آثار دانشمندان در سطح جهان اسلام گفت: برگزاری این رویدادها، سبب برقراری ارتباطات علمی و همکاری مطلوبی بین ما و سایر شرکت‌ها می‌شود؛ تاکنون ما توانسته‌ایم با دانشگاه‌های جهان اسلام و اساتید آن‌ها تعاملات مطلوبی برقرار کنیم.
وی افزود: افراد حاضر در این نشست و نمایشگاه از دانشگاه‌های معتبر بودند که در حوزه‌های مختلف طرح‌های خود را ارائه کردند.
نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام (EISA) با محوریت معرفی دستاوردهای دانشمندان به سرمایه گذاران و صنایع برپا شده است، هدف کلیدی این رویداد ایجاد ارتباط میان دانشمندان و صاحبان صنایع است تا محصولاتی دانش بنیان در راستای ارتقای سلامت و رفاه جامعه، هر چه بیشتر در دسترس صنایع با تمرکز به جهان اسلام قرار گیرد.
این دومین بار است که بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) رویداد ایسا را به موازات نشست استپ (8 تا 11 اسفندماه) برگزار کرد که در آن 25 شرکت از عمان، ایران، بلژیک، آمریکا، مصر، مالزی، قطر، پاکستان، نیوزیلند، ترکیه، عراق و انگلیس حضور داشتند؛ نخستین بار این رویداد همزمان با سومین دوره نشست استپ در تهران، در سال 2017 برگزار شد که 12 مجموعه از کشورهای مختلف اسلامی، مانند مصر، اندونزی و ترکیه، نشستهایی را با دانشمندان برجسته جهان اسلام برگزار کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا