چرا باید صداوسیما در جایی که لازم نیست، وارد شود؟

مرتضی میرباقری درباره فضای مجازی و به رسمیت شناختن آن، گفته است: واقعاً باید این نکته را به رسمیت شناخت اینکه امتداد برودکست در برودبند است. ما اگر بنا باشد با افکار عمومی مواجه شویم، علاوه بر حوزه برودکست که خودمان هستیم، باید از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم خودمان استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: سازمان صدا و سیما در این زمینه معاونت فضای مجازی ایجاد کرده است در معاونت خودمان نیز اداره کلی مربوط به این حوزه را ایجاد کرده‌ایم که سامان جدی‌تر و دقیق‌تری به این کار می‌دهد.

البته چند متولی بودن فضای مجازی موضوع جدیدی نیست و مدت هاست که این حوزه در گیر چالش متولی گری است. مشخص نیست وزارت ارتباطات مسوولیت فضای مجازی را بر عهده دارد یا وزارت ارشاد یا شورای عالی فضای مجازی. به تازگی گویا پای صدا و سیما نیز به این ماجرا باز شده است.

این در حالیست که پروانه سلحشوری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ضمن مخالفت با افزایش اختیارات صداوسیما به ویژه در حوزه‌ها و عرصه‌های غیر مرتبط، تاکید کرد این کمیسیون هیچ مصوبه‌ای مبنی بر انحصار صداوسیما برای صدور مجوز رادیو و تلویزیون اینترنتی نداشته است.

وی در این رابطه گفته است: من به شدت مخالف دادن اختیارات بیش از حد به صداوسیما به ویژه در عرصه‌های غیر مرتبط هستم. نمی‌شود هرچه را مربوط به صوت و تصویر است، زیر نظر صدا و سیما قرار داد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان تاکید کرد: در حال حاضر فضای اینترنت و تولید تصویر و صدا در آن دارای متولی است و این عرصه زیر نظر وزارت ارتباطات و و وزارت ارشاد قرار دارد. با این شرایط دیگر چه اصراری است تا متولی دیگری برای آن تراشیده شود و صداوسیما در جایی که لازم نیست، ورود پیدا کند.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد بهتر باشد بالاخره این چالش برطرف شود و مشخص شود که متولی فضای مجازی در کشورمان کیست. زیرا هم اکنون مسئولیت های این حوزه فرهنگی بین دستگاه های مختلف توزیع شده است. متاسفانه با کمی بررسی متوجه می شویم که در حوزه فضای مجازی کشور هنگام تصمیم گیری و حکمرانی همه خود را مسئول می دانند ولی موقع اقدام و فعالیت هیچکس مسئول نیست. لذا با این شرایط به هیچ وجه نمی‌شود امیدی به بهبود اوضاع فضای مجازی کشورمان داشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا