خرید و فروش فیلترشکن جرم است، اما استفاده از آن نه!

اعمال فیلتر به وسیله ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی انجام می‌شود ولی تعیین سطح، مصادیق و سیاست‌های فیلترینگ با حکومت‌هاست.

در کشور ما نیز همزمان با ورود اینترنت و تلفن های هوشمند و به تبع آن شبکه های اجتماعی همواره محل مناقشه بوده است. هربار با گسترش یک شبکه اجتماعی جدید اقدامات حکومتی پیرامون فیلتر کردن آن نیز شکل می گیرد.

پر سروصدا ترین شبکه اجتماعی که فیلترینگ آن با چالش ها و مناقشاتی همراه بود و هنوز هم هست تلگرام بود. از صدور دستور فیلترینگ تلگرام در کشور فقط تعداد کمی از کاربران از این شبکه‌ اجتماعی خارج شدند و تعداد بسیاری از آنها هنوز هم در حال مقاومت در برابر فیلترینگ هستند و سعی دارند تا با استفاده از فیلترشکن، باز هم به فعالیت خود در این شبکه اجتماعی ادامه دهند.

فعالیت در این شبکه اجتماعی در حالی است که تا کنون بارها و بارها صحبت‌های بسیاری در مورد مشکلات استفاده از فیلترشکن‌ها از سوی کارشناسان و مسوولان کشور مطرح شده است. البته کاربران توجهی به این صحبت‌ها ندارند و کماکان به فعالیت خود در بسترهای فیلتر شده ادامه می دهند.

این روند تا آنجا ادامه پیدا کرد که چندی پیش معاون شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد که استفاده از فیلترشکن جرم است، جرمی که تعداد بسیار زیادی از کاربران ایرانی هر روز مرتکب آن می شوند. صحبت های این مقام مسوول در حالی اتفاق افتاد که مسئولان کشور به تمام سایت‌ها و بسترهای اینترنتی دسترسی داشته و همواره شاهد فعالیت آنها در توئیتر، تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی هستیم.

حتی اگر تا اینجای مساله را هم نادیده بگیریم نکته جالب توجه دیگر این است که به تازگی معاون دادستان کشور اعلام کرده است که فعالیت در بسترهای فیلتر شده جرم نیست.

جواد جاویدنیا در این رابطه گفته است که در چارچوب قانونی فعالیت کردن در بسترهای فیلتر شده جرم نیست چرا که در قانون صرفا پخش و فروش فیلترشکن جرم تعریف شده است. حال اینکه چگونه می شود بستری فیلتر شود ولی به کاربران اجازه داده شود که در آن در چارچوب قانونی فعالیت کنند و از آن جالب تر فروش چیزی بر اساس قانون جرم تلقی شود اما استفاده از آن جرم نباشد موضوعی است که جای تامل دارد!

البته در قانون نیز آمده است که خرید و فروش فیلترشکن جرم است، اما استفاده از آن جرم نیست.

این مقام مسوول همچنین گفته است: فیلترینگ یک بحث است و حضور هوشمندانه یک چیز دیگر. این دو مساله متضاد هم نیستند و باید اول یک خاکریز در برابر دشمن و حملات آن ایجاد کرد و سپس حضور هوشمندانه داشت تا دشمن را خلع سلاح کنیم. اگر فیلترینگ را به کل برداریم هم راه حل درستی نیست چرا که به عنوان مثال همان توییتر هیچ گونه قوانینی علیه مطالب مستهجن و هرزه نگاری ندارد و این مسائل به راحتی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. نمی‌شود توییتر را به خاطر حضور ۱۵۰ نفر دولتمرد ایرانی باز کرد.

این گزارش می افزاید، براساس ماده ۲۱ قانون قضایی، کسانی مجرم هستند که محتوای خلاف قانون تهیه کنند و نه اشخاصی که این مطالب را به نحوی ببینند یا از آن‌ها استفاده کنند.

در هرحال، پرواضح است که ایجاد ممنوعیت‌های بیش از حد و نابجا، باعث باب شدن قانون شکنی در جامعه می‌شود. دولت و قانون باید بتوانند در کنار هم شرایطی را فراهم کنند که در این بحبوحه بازار اطلاعات، شهروندان به درجه‌ خوبی از آگاهی برسند و اجباری آنها را تهدید نکند.

گزارش: هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا