مهلت ثبت‌نام در المپیاد دانش‌آموزی نانو فناوری ادامه دارد

 المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو رقابتی است که به طور همزمان به صورت تئوری و عملی که همه مباحث اصلی مطرح در علوم و فناوری نانو را در برمی‌گیرد، دانش‌آموزان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. تا کنون ۹ دوره المپیاد دانش‌آموزی نانو در کشور برگزار شده است.

این رقابت در دو مرحله به صورت برگزاری یک آزمون تئوری در سطح کشور و در مرحله دوم، برگزاری یک اردوی علمی برای برگزیدگان مرحله اول برگزار می‌شود و برگزیدگان نهایی با توجه به آزمون‌های مرحله دوم معرفی خواهند شد.

شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی، کمک به پایدارسازی جریان تربیت نیروی انسانی در زمینه فناوری نانو و کمک به پیشتازی جمهوری اسلامی ایران در آموزش پایه نانو از جمله اهداف این رقابت علمی در حوزه نانو است.

المپیاد دانش‌آموزی نانو امسال برای اولین بار با همکاری و نظارت مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان برگزار می‌شود.

دانش‌آموزان علاقه‌مند به شرکت در این رقابت که تاکنون موفق به ثبت‌نام در این دوره از المپیاد نانو نشده‌اند، می‌توانند از ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه با مراجعه به سامانه ثبت نام باشگاه نانو به نشانی www.nanoclub.ir نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. ثبت نام به دو صورت انفرادی و گروهی (توسط نهادهای ترویجی) انجام می‌شود.

مرحله اول المپیاد دانش‌آموزی نانو، اردیبهشت ۱۳۹۸ به‌صورت همزمان در سراسر کشور و در قالب یک آزمون کتبی با سوالات تستی انجام می‌شود. مرحله دوم نیز در قالب یک آزمون کتبی، تیرماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد. مرحله سوم نیز با حضور افرادی که موفق به کسب حدنصاب نمره مرحله دوم شوند، در قالب یک اردوی علمی، آموزشی و رقابتی، دهه اول شهریور ماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

دانش‌آموزان پایه‌های نهم، دهم و یازدهم و پیش‌دانشگاهی مجاز به شرکت در آزمون مرحله اول المپیاد دانش آموزی نانو هستند. این مرحله سوالات تستی ۴ گزینه‌ای است که برای پاسخ‌های غلط، نمره منفی در نظر گرفته شده است.

آزمون مرحله دوم این المپیاد نیز شامل ۲۰ سوال تستی و ۴ سوال تشریحی و در محورهای نانو فیزیک، نانو شیمی، نانو زیست‌فناوری و شبیه‌سازی است. محتوای سوالات در این چهار محور را مباحث مبانی نانو، روش‌های سنتز، روش‌های مشخصه‌یابی و کاربردهای فناوری نانو تشکیل می‌دهد.

مرحله عملی المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو در تابستان هر سال در قالب یک اردوی عملی- آموزشی ۱۰ تا ۱۵ روزه برای برگزیدگان کشوری در یک مرکز معتبر علمی-پژوهشی برگزار می‌شود. در این مرحله، دانش‌آموزان ضمن فراگیری روش‌های ساخت و کاربرد نانو مواد در آزمایشگاه و شرکت در کارگاه‌های شبیه‌سازی نانو، از مراکز فعال کشور در حوزه فناوری نانو نیز بازدید می‌کنند. در پایان دانش‌آموزان برای کسب مدال طلا، نقره و برنز در یک آزمون با هم به رقابت می‌پردازند.

آزمون این مرحله در دو بخش سوالات کتبی و ارائه دستاوردهای علمی در قالب مقاله علمی و ارائه شفاهی با حضور داوران متخصص علوم و فناوری نانو برگزار می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا