جاروی صنعتی توربووکیوم طراحی و ساخته شد

به گزارش سیناپرس،رضا بیژن زاده مجری طرح و برگزیده سی و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی و مجری طرح «جاروری صنعتی توربووکیوم» در گفتگو با مهر اظهار کرد: این طرح یک روش ایجاد فشار منفی را معرفی می‌کند که اساس آن ایجاد فشار منفی مشابه عملکرد گردباد است که توانستیم به واسطه آن دستگاهی با نام تجاری توربووکیوم را بسازیم.

وی در خصوص کارکرد این جاروی صنعتی گفت: این جارو یک موتور است که خاصیت مکندگی دارد و در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در حال حاضر برای جابجایی مواد و… از این سیستم استفاده می‌کنیم.

وی افزود: این دستگاه سیال با سرعت زیاد در یک محفظه چرخانده می‌شود و نیروی گریز از مرکز حاصل از آن هوای درون این محفظه را به جداره آن منتقل کرده و در مرکز آن فشار منفی ایجاد می‌شود. با این روش دستگاه‌هایی با فشار منفی ۸۰۰ میلی بار و دبی مکش ۶۰۰۰ مترمکعب در ساعت ساخته شده است که این مقادیر به سادگی قابل افزایش است.

بیژن زاده ادامه داد: افزایش مکش به طوری که در هزینه آن تأثیری نداشته باشد با کنار هم قرار دادن چند دستگاه به سادگی امکان پذیر است.

این محقق با بیان اینکه فناوری ساخت و مواد مورد نیاز این دستگاه به راحتی در دسترس است و می‌توان آن را در کشور تولید کرد، خاطر نشان کرد: از نظر هزینه‌های ساخت بسیار مقرون به صرفه بوده و به دلیل تجهیزات گران رقبا، مزیت رقابتی بالایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه از آنجا که در این دستگاه هیچ‌گونه تجهیزات دوار استفاده نشده طول عمر بالایی دارد، بیان کرد: این دستگاه قادر است همزمان هم مواد را جمع آوری کند و هم با همان فشار سیال تزریقی فشار منفی تولید کند.

بیژن زاده افزود: عدم استفاده از نیروی الکتریسیته باعث تبدیل این دستگاه به یک دستگاه ضد انفجار برای کارخانجات نفتی و پتروشیمی و نظایر آن می‌شود.

وی گفت: جاروی توربووکیوم در سردخانه، آب شیرین کن‌ها، لای روبی مخازن و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 این دستگاه در سال ۱۳۸۹ با عنوان «سامانه جمع آوری و انتقال مواد بر پایه انتقال هوای فشرده به جای مکش» در سازمان مالکیت معنوی ایران به ثبت رسید. همچنین این دستگاه در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی در سازمان ثبت اختراعات امریکا نیز به ثبت رسید. این طرح رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی در گروه تخصصی مکانیک سی و دومین جشنواره خوارزمی را کسب کرده است.همچنین این طرح با همکاری سعید بیژن زاده به نتیجه رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا