سالانه 15 هزار پزشک بیکار تحویل جامعه می‌دهیم

گویی پزشکی پرستیژ و تشخصی دارد که دیگر رشته های تحصیلی و دیگر شغل ها حتی اگر در بالاترین سطح مدارج هم باشند به پای آن نمی رسند. این تب و تاب در سال های اخیر با توجه به وضعیت و شرایط اقتصادی شدت بیشتری نیز پیدا کرده است به طوری که گویا راهکاری برای درمان آن وجود ندارد.

براساس آمارها در کنکور سال 96، 930 هزار و 208 نفر داوطلب ثبت نام کردند که از این تعداد 580 هزار و 570 داوطلب در گروه علوم تجربی، 148 هزار و 500 داوطلب در علوم ریاضی و فنی، 184هزار و 195 داوطلب در گروه علوم انسانی، 10 هزار و 675 نفر در هنر و 6 هزار و 268 نفر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی شرکت کردند.

در کنکور 97 نیز یک میلیون و 11 هزار و 825 داوطلب ثبت نام کرده ‌اند که از این تعداد 642 هزار و 451 نفر در گروه آزمایشی علوم تجربی، 144 هزار و 550 نفر در علوم ریاضی و فنی، 205 هزار و 26 نفر در علوم انسانی، 12 هزار و 260 نفر در هنر و 7 هزار و 538 نفر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی شرکت کردند.

نگاهی به آمارها در سال های گذشته نشان می دهد که ماجرای ارزوی دکتر شدن در جامعه ما سبقه ای طولانی دارد. این عشق و علاقه به شغل شریف پزشکی به آنجا رسیده که پیش بینی می شود تا سال 1400 چیزی در حدود 100  هزار دکتر بیکار در جامعه وجود داشته باشد.

مسئولانی که این آمار را اعلام کرده اند، معتقدند که روند آموزش عالی در کشورمان پر از اشکال است تا جایی که با هزینه‌های فراوان به تربیت و آموزش متخصصانی در بالاترین سطح آموزش عالی مشغولیم که ظرفیتی برای به کارگیری آنها در جامعه وجود ندارد.

چندی پیش نیز شریعتی نیاسر، معاون وزیر علوم در این باره گفت: به طور طبیعی دانش آموختگان دکتری آینده شغلی خود را در دانشگاه می‌بینند، این در حالی است که در بهترین حالت بین پنج تا 6 هزار نفر از 20 هزار شرکت کننده دارای مدرک دکتری، جذب دانشگاه می‌شوند و این موضوع به این معناست که سالانه 15 هزار فارغ التحصیل دکتری بیکار تحویل جامعه می‌دهیم در شرایطی که جای مناسبی برای اشتغال آن‌ها نداریم.

این است نتیجه سال ها ضعف برنامه ریزی فرهنگی و آموزشی و نیز بی توجهی به وضعیت بازار کار؛ مقصر و متولی هم معلوم نیست و واقعیت موجود اینکه در همه سال های گذشته هرچقدر مسئولان از پزشکان بیکار آمار دادند باز نتوانستند جلو ورود سیل جمعیت دانش آموزان را به رشته علوم تجربی بگیرند.

کافی است نیم نگاهی به اخبار این حوزه داشته باشیم؛ آمار پزشکان بیکار از 10 تا 15 هزار نفر طی چندسال اخیر برآورد شده که گاه تایید و گاه هم تکذیب شده است. آمار بیکاری پزشکان عمومی بیشتر مطرح می شود تا جایی که گفته اند حتی 50 درصد این پزشکان بیکارند اما این آمارها هم هیچگاه مانع ورود خیل عظیم دانش آموزان به رشته علوم تجربی نشد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا