راه‌اندازی اولین مخزن بلوک‌های پارافینی بافتی در کشور

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،دکتر محسن تفقدی با اعلام این خبر اظهار کرد: مخزن بلوک‌های پارافینی بافتی به صورت سیستم ریلی برای اولین بار در کشور، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در محل زیست بانک راه اندازی شد. این نوع سیستم قفسه‌بندی بر اساس شکل ساختاری که دارد، جهت استفاده کاملاً بهینه از فضا و ایجاد امنیت بایگانی نمونه‌های بلوک‌های پارافینی، قابل استفاده است.

وی گفت: در این سیستم دسترسی کاربر به نمونه‌ها تسهیل شده و یافتن یک نمونه از بین هزاران نمونه ذخیره شده، به آسانی امکان‌پذیر است.

تفقدی اظهار کرد: زیست بانک دانشگاه علوم پزشکی با داشتن ظرفیت و امکانات لازم برای ذخیره‌سازی نمونه‌ها به اشکال و در دماهای مختلف، این امکان را برای محققان فراهم کرده است تا با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت و پشتیبانی، نمونه‌های حاصل از پژوهش‌های خود را با اطمینان ذخیره کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: تأسیس زیست‌بانک‌ها یکی از تمهیداتی است که دسترسی به نمونه‌های بیولوژیک را تسهیل می‌کند. با وجود زیست‌بانک می‌توان تعداد زیادی از نمونه‌ها را در یکجا گردآوری کرد و نمونه را با دیگران به اشتراک گذاشت، آزمایش‌های متعدد بر روی آن انجام داد و یا یک آزمایش را چندین بار تکرار کرد. بدین ترتیب مرحله جمع‌آوری نمونه‌ها که یکی از دشوارترین مراحل انجام طرح‌های تحقیقاتی است، کنار گذاشته شده و پروژه‌های تحقیقاتی با سهولت بیشتری به انجام می‌رسند.