بومی‌سازی فناوری ساخت سامانه کنترلی نیروگاه‌های آبی کشور

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،گاورنر نیروگاه‌ به عنوان قلب و مغز متفکر نیروگاه، حساس‌ترین سامانه کنترلی نیروگاه است و اهمیت ویژه ای در صنایع نیروگاهی دارد.
«محمد دور علی» مجری طرح «طراحی و ساخت گاورنرهای نیروگاه های آبی» که اخیرا رتبه نخست طرح های توسعه ای گروه تخصی مکانیک سی و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی را کسب کرده است، روز جمعه درباره ویژگی های این پروژه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: گاورنرها برای همه نیروگاه‌های قدیم و جدید کشور به صورت کامل از کشورهای اروپایی و آمریکایی تامین می شده و سال های سال تامین آنها به صورت وارداتی بوده است.
وی افزود: گاورنرهای جدید از نسل هیدروالکتریک بوده که شامل یک سامانه هیدرولیک سرو دقیق بوده و یک یا چند تابلو کنترل که شامل پی ال سی، کارت های ورودی خروجی، کارت های خاص ببرای سنجش سرعت و توان است.
استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: مطالعات این طرح از سال هشتاد و پنج شروع شد و پس از بازدید از کشورهای صاحب فناوری، مطالعه مراجع و استانداردها، طی یک کارگروه صنعت و دانشگاه پس از هشت سال تلاش، اولین گاورنرهای نیروگاه ساخته شد و با بیشترین حساسیت مطابق استاندارد، توسط یک شبیه ساز آزمایش و در نیروگاه مگاواتی آزاد نصب و الان حدود چهار سال از بهره برداری آنها گذشته است.
دورعلی یادآور شد: نمونه خارجی این دستگاه وجود دارد اما سامانه طراحی شده کپی برداری نیست چرا که عملکرد نیروگاه های آبی هر کدام باهم فرق می کند و نیروگاه های آبی مانند نیروگاه های گازی نیستند که عملکرد آنها تکرار شود، هرجا که رودخانه و سدی هست مقدار آب و ارتفاع آن مربوط به خود نیروگاه است بنابراین این دستگاه باید برای هر نیروگاهی از ابتدا طراحی شود.
وی با اشاره به اینکه تاکنون سه دستگاه گاورنر برای نیروگاه 210 مگاواتی داریان ساخته و نصب و راه اندازی شده و سه دستگاه نیز برای نیروگاه 155 مگاواتی سردشت ساخته، آزمایش و تحویل داده شده است، گفت: نکته مهم در طراحی این سامانه، استفاده از تجهیزات تجاری رایج در بازار بوده که نیروگاه‌های کشور در آینده با مشکل تامین لوازم یدکی روبرو نباشند.
وی افزود: اکنون این نوآوری در کشور بومی سازی شده و در افق آینده، نوسازی گاورنرهای قدیمی کشور و طراحی و ساخت گاورنرهای نیروگاه های جدید در دستور کار قرار داده شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا