گام های اولیه ژن درمانی در کشور برداشته شده است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر علیرضا بیگلری روز پنجشنبه در سمپوزیوم سلول های بنیادی و نانو فناوری بازساختی استان زنجان افزود: هم اکنون ژن درمانی در درمان بیماری های مختلفی نظیر هموفیلی، سرطان ها و سل درمانی جهان وارد عمل شده و به نوبه خود نیز پیشرفت های را به دنبال داشته است.
وی اظهار داشت: در صورتی که انسجام بخشی و هوشمندی در این حوزه اعمال شود، می توان کارهایی را انجام داد، البته کشورهای پیشرفته به موفقیت های مهمی در این زمینه دسته یافته اند.
این متخصص ژنتیک پزشکی ادامه داد: در صورت عدم استفاده از فرصت های کنونی؛ کشور بهای گزاف روزهای از دست رفته امروزی را در آینده خواهد داد و به این مقوله مهم باید بیش از گذشته توجه کرد.
وی یادآور شد: نخستین کلینیک های موفق ژن درمانی در سال 1991 رخ داد، زمانی که بیماری لاعلاج یک دختر بچه آمریکایی مورد درمان قرار گرفت و این موفقیتی بسیار مهم در علم جهانی محسوب می شد.
این مسئول اظهار داشت: این کار نشان داد که با انتقال ژن می توان به درمان بیماری های لاعلاج رسید که حدود 22 سال پس از آن اولین داروی ژن درمانی توسط آژانس دارویی اتحادیه اروپا پذیرفته شد.
بیگلری افزود: می توان گفت در موضوع ژن درمانی راه طولانی طی و تجربه های کسب شده بیانگر آن است که این حوزه مسیر صاف، یکدست و دست یافتی با سرعت بالا نیست، بلکه راهی است که باید دقت لازم را انجام داد.
رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: 20017 طلایی ترین سال علم ژن درمانی محسوب می شود که به وسیله آن، درمان بیماری های مختلفی انجام و به دنبال آن نیز پروتکل هایی قابل اجرا وارد حیطه درمان شد.
بیگلری خاطر نشان کرد: به همین خاطر اکنون چاپ مقاله در حوزه ژن درمانی بسیار سخت شده و به دلیل بروز شکست های به وقوع پیوسته در این حوزه، مطالب را به راحتی پذیرش نمی کنند و بررسی های دقیقی انجام می گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این برنامه گفت: از دهه 70 مطالعه سلول‌های بنیادی در کشور شروع شدو در یک بازه 20 ساله به پیشرفت های قابل توجهی دست یافت، تا جایی که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر، جایگاه سومین کشور جهان در استفاده کاربردی از این دانش را دارا است.
دکتر پرویز قزلباش افزود: از دهه هفتاد مطالعه بر روی سلول‌های بنیادی در ایران شروع شد و امروزه با پیشرفت های خیره‌کننده‌ای که در این حوزه به وجود آمده گام هایی خوبی در این بخش برداشته شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا