علم و مذهب مقابل یکدیگر نیستند

جان لنوکس (John Lennox) پنجاه سال پیش، زمانی که در کمبریج دانشجو بود، در یک مراسم رسمی با برنده جایزه نوبل ملاقات کرده و فرصت را برای انجام یک بحث چالشی، مناسب می بیند. این بحث زمینه ساز مجموعه مطالعات و پژوهش های وی شده و استاد ریاضیات دانشگاه آکسفورد برای سال ها به بررسی  این موضوع می پردازد که آیا فعالیت علمی منجر به افزایش خداباوری می شود یا نه؟ این موضوع جهان‌بینی او را شکل داده و باعث شهرتش در این زمینه شد.

استفان هاوکینگ با دین و باورهای معنوی مخالف است زیرا این فیزیکدان مشهور فلسفه و الاهیات کمی خوانده است بنابراین دیدگاه‌های او درباره مذهب و معنویات فاقد ارزش معنایی است.

جان لنوکس هیچ‌گونه مشاوره‌ای را نمی‌پذیرد. از آن زمان که او استاد ریاضی در آکسفورد بود، چندین کتاب نوشته است و در بحث‌های بی‌شماری شرکت کرده و برای سازگاری ایمان و علم استدلال‌هایی آورده است. او در مورد بدهی‌های علوم مدرن به دین و بررسی معقولیت خداشناسی و ​​مسیحیت به‌طور ویژه ای اظهارنظر کرده است. از جمله افرادی که وی  بر مبنای نظریه‌هایش با آن ها به بحث و مذاکره نشسته است، ریچارد داوکینز (Richard Dawkins)، مایکل شرر (Michael Shermer)، لورنس کروس (Lawrence Krauss)، کریستوفر هیتچنز (Christopher Hitchens) و غیره بودند. لنوکس به زبان‌های انگلیسی، روسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی مسلط است. وی در این گفتگو به معرفی نقطه نظراتش در رابطه با علم، دین و اراتباط این دو موضوع با یکدیگر پرداخته است.

آیا شما علاقه مند هستید که به طور حرفه‌ای در حیطه علم فعالیت داشته و در عین حال ایمان باشد؟

در دنیای علم،شما باید مانند ایمان یک کودک به خدا باور داشته باشید. اگر این کار را نکنید، به لحاظ ذهنی فلج می شوید و در مقایسه با همسالان خود رنج می‌برید. البته انجام این کار به سادگی ممکن نیست.

شما در آخرین کتاب خودتان این سؤال را مطرح کردید که آیا علم قادر است همه‌چیز را توضیح دهد؟ این نظریه را برایمان شرح دهید.

یک مورد قانع‌کننده علیه آنچه به‌عنوان علم‌گرایی شناخته می‌شود، ایدئولوژی است که اصرار دارد علم باید معیار منحصربه‌فرد جامعه باشد که بداند چه چیزی درست و خوب است. علم یک ایده معقول و بدون غرض است درحالی‌که مواردی مانند دین و هنر رویکردی متفاوت دارند. پاسخ دادن به ارزش دانستن همه‌چیز همانند این است که بخواهید پاسخ این سؤال را که آیا آب در 39 درجه فارنهایت منبسط می‌شود؟ بدهید. یک آزمایش ساده با یک لیوان آب و گذاشتن آن در یخچال آن را تائید می‌کند؛ اما تعداد کمی از سؤالات زندگی را می‌توان به‌سادگی و به‌طور قطعی پاسخ داد.

نظر شما در مورد استفان هاوکینگ به‌عنوان یک انسان علم‌گرا در برابر فلسفه و مذهب چیست؟

من استفان هاوکینگ را به‌اندازه کافی می‌شناسم. او فلسفه و الاهیات کمی خوانده است بنابراین من فکر می‌کنم که دیدگاه‌های او درباره مذهب و معنویات فاقد ارزش معنایی است.

چرا ایمان و علم بیش‌ازحد سازگار هستند؟

من این را در کتاب جدید خود توضیح داده‌ام. در آنجا این مسئله را بسیار مفید و آسان توضیح داده‌ام. بهتر است آن را تهیه‌کرده و پاسخ مرا در آن‌ها بخوانید.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: christianheadlines

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا