هنوز نتوانسته‌ایم علم را از دانش تفکیک کنیم

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، رضا منصوری در همایش از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران که امروز در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه افتخارات تبدیل به غرور کاذب می‌شود و نمی‌گذارد واقعیات را ببینیم، یادآور شد: ۱۰۰ سال پیش ۱۰ درصد مردان و یک درصد زنان با سواد بودند، در حال حاضر ۸۰ الی ۹۰ درصد مادران باسواد هستند و این ارقام در ۱۰۰ سال آینده نیز بیشتر خواهند بود. علیرغم اینکه ما دارالفنون و دانشگاه تهران را داشتیم، باید این را نیز در نظر داشته باشیم در آن زمان ۷۰ درصد مادران اروپایی باسواد بودند.

وی ادامه داد: باهوش‌ترین افراد را به دارالفنون فرستادیم و بدترین معلمان غربی را آوردیم. به عنوان مثال زمانی که دارالفنون شروع به کار کرد، ایرانیان کمترین درک را از مفهوم شتاب داشتند؛ بنابراین در آن زمان در فهم ابتدایی‌ترین مفاهیم علمی مشکل داشتیم و نمی‌توانستیم آنها را آموزش دهیم. مفهوم شتاب به معنای امروزی آن اولین بار در سال ۱۲۹۰ وارد کتاب‌های فیزیک شد.

استاد دانشگاه شریف تصریح کرد: در زمان دانشگاه تهران نیز هیچ تصوری از علم نداشتیم و آنچه دیده بودیم، ساختمان‌هایی بودند که به آنها یونیورسیتی می‌گفتند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا ۱.۲ میلیارد دلار برای پژوهش‌های "حوزه کوانتومی" هزینه کرده است، گفت: این کشور به ازای هر فراخوان ۱۵۰ هزار دلار هزینه می‌کند، در حالی که کشور ما به دلیل غرور کاذب تنها با سرمایه‌گذاری ۲ میلیون تومان مدعی می‌شود که وارد این حوزه شده است.

منصوری با بیان این‌که نگاه کالج را به دانشگاه داریم، گفت: فقط بر آموزش تاکید داریم و هنوز نتوانسته‌ایم علم را از دانش تفکیک کنیم. این در حالی است که علم در دنیای مدرن برآمده یا emergent است و در سامانه‌ای به وجود می‌آید که بین اجزای آن ارتباط وجود دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا