تقویت کامپوزیت مخازن فرسوده نفتی در مدت زمانی کوتاه

به گزارش سیناپرس، دکتر محمود مهرداد شکریه رئیس مؤسسه کامپوزیت ایران و مجری طرح «تقویت مخازن فرسوده نفتی با فناوری کامپوزیت برگزیده سی و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی» در گفتگو با مهر اظهار کرد: مخازن ذخیره نفت و لوله‌های انتقال نفت و گاز بر اثر مرور زمان دچار تخریب و خوردگی می‌شوند لذا باید تعمیرات اساسی روی آنها انجام شود.

وی با اشاره به روش‌های سنتی برای بازسازی مخازن نفتی افزود: تعویض ورق‌های کف مخازن نفت از جمله تعمیرات سنتی در مخازن نفتی به شمار می‌رود که در این روش ورق کف مخازن بریده شده و ورق‌های جدید فلزی جایگزین آنها می‌شود؛ در روش تعمیرات سنتی باید گاز خنثی در مخزن تزریق شود تا آتش سوزی در داخل مخزن رخ ندهد. همچنین برای ورود ورق به داخل مخزن باید دیواره مخزن برش زده شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: روش‌های سنتی برای بازسازی مخازن نفتی، احتمال کمانش بدنه مخزن را افزایش می‌دهد. لوله‌های انتقال سیال به داخل و به خارج از مخزن نیز باید متوقف شده تا لوله‌ها تعویض و یا جوشکاری شوند؛ این زمان بر است و از طرفی هم نفت به محیط زیست وارد شده و منجر به خطر احتراق و آتش سوزی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در صدد آمدیم تا پروژه‌ای را برای رفع این مشکل اجرایی کنیم، بیان کرد: در این طرح تقویت مخازن فرسوده نفتی با فناوری کامپوزیت در نظر گرفته شده که مواد اولیه ساخت این مواد کامپوزیتی همان مواد اولیه ساخت هواپیما، راکت و… است؛ این مواد به واسطه چنین پروژه‌ای از صنعت هوافضا وارد صنعت خوردگی شده است.

شکریه با اشاره به عملکرد این پوشش‌های کامپوزیتی عنوان کرد: پوشش کامپوزیتی این امکان را فراهم می‌کند که بدون تخریب کف مخزن و لوله‌های فرسوده مخازن نفتی تقویت شوند؛ پس از تعمیرات با فناوری پیشرفته کامپوزیت در صورت تخریب کامل ورق‌های فلزی مخزن کماکان پوشش کامپوزیت تحمل وزن سیال درون مخزن را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه استفاده از فناوری کامپوزیت مدت زمان کوتاهی نسبت به روش‌های سنتی صرف می‌شود، بیان کرد: در لوله‌های انتقال نفت نیز بدون توقف خط، تقویت و ترمیم لوله‌های فلزی انجام می‌شود؛ این فناوری در کشورهای صنعتی به عنوان یک فناوری پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه با استفاده از تحقیقات دانشگاهی این فناوری در داخل کشور بومی شده، خاطر نشان کرد: تاکنون توسط یک شرکت دانش بنیان که دانش فنی این طرح را به آن انتقال داده ایم ۹ مخزن بزرگ ذخیره مواد نفتی و ۸ طرح لوله در داخل کشور با این روش تقویت شده است.

برگزیده سی و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی با بیان اینکه تمام پروژه‌هایی که این شرکت دانش بنیان بر عهده می‌گیرد توسط محققان دانشگاهی که پروژه را تعریف کرده اند، اجرایی می‌شود، گفت: این روش نسبت به روش متداول تعویض ورق‌های فلزی مزیت‌هایی دارد؛ «زمان تعمیر بسیار پایین نسبت به روش متداول تعویض ورق‌های فلزی»، «عدم نیاز به برش کاری در بدنه مخزن و عدم ایجاد تغییر شکل در بدنه»، «عدم احتمال ایجاد کمانش بدنه مخزن به دلیل عدم برش کاری در بدنه مخزن»، «عدم ایجاد خوردگی در پوشش کامپوزیتی نسبت به پوسته فلزی» و «عدم خوردگی و یا ترکیب شدن در مواد نفتی» از جمله مزیت‌های این طرح به شمار می‌رود.

شکریه بیان کرد: شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها کمکی به کشور ما در این زمینه نمی‌کنند که این پروژه باعث می‌شود بی نیاز از کشورهای خارجی باشیم و صنعت توسعه یابد؛ اگر صنعت به طور جدی تر حمایت کند این پروژه به خوبی توسعه می‌یابد.

به گفته وی، کشورهای اروپایی در این زمینه سابقه دارند و خدماتی به ما ارائه نمی‌دهند و این شرکت دانش بنیان رقیب جدی برای آنها به شمار می‌رود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا