گاورنرهای نیروگاههای آبی طراحی و ساخته شد

 به گزارش سیناپرس، دکتر محمدعلی دورعلی مجری طرح «ساخت گاورنرهای نیروگاه‌های آبی» و برگزیده سی و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی در گفتگو با مهرگفت: گاورنر نیروگاه‌ها به عنوان قلب نیروگاه، حساس‌ترین سامانه کنترلی نیروگاه‌ها به شمار می‌رود و جایگاه ویژه ای در صنایع نیروگاهی دارند.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه تاکنون گاورنرها برای همه نیروگاه‌های قدیم و جدید کشور به صورت کامل از کشورهای اروپایی و امریکایی تأمین شده است، بیان کرد: گاورنرهای جدید از نسل هیدروالکتریک بوده که شامل یک سامانه هیدرولیک سرو دقیق و یک یا چند تابلو کنترل می‌شود.

دورعلی با بیان اینکه مطالعات این طرح از سال هشتاد و پنج شروع شد، بیان کرد: ما توانستیم بعد از هشت سال تلاش، اولین گاورنرهای نیروگاهی را بسازیم؛ در ابتدا در دانشگاه این گاورنر را طراحی کردیم و بعد از اثبات شدن کارایی گاورنر، نمونه کوچک آن را در نیروگاهی کوچکی ساختیم.

وی با بیان اینکه این طرح بعد از اثبات کارایی، مورد استقبال صنایع قرار گرفت، عنوان کرد: این گاورنر با بیشترین حساسیت مطابق استاندارد، توسط یک شبیه ساز آزمایش و در نیروگاه ده مگاواتی نصب شد؛ پس از آن، با اغنای فنی شرکت‌های مشاور، سه دستگاه گاورنر برای نیروگاه دویست و ده مگاواتی ساخته و نصب و راه اندازی شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه دستگاه گاورنر برای نیروگاه یکصد و پنجاه و پنج مگاواتی ساخته، آزمایش و تحویل داده شد که در حال آماده سازی برای نصب و راه اندازی است.

این محقق با بیان اینکه نکته مهم در طراحی، استفاده از تجهیزات تجاری رایج در بازار بوده که نیروگاه کشور در آینده با مشکل تأمین لوازم یدکی روبرو نباشند، بیان کرد: در حال حاضر این فناوری در کشور بومی سازی شده و در افق آینده، نوسازی گاورنرهای قدیمی کشور و طراحی و ساخت گاورنرهای نیروگاه‌های جدید در دستور کار قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه نیروگاه‌ها به واسطه گاورنر ها از ایمنی و نفوذناپذیری برخوردار می‌شوند، گفت: دانش فنی این گاورنر ها را بدست آورده‌ایم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا