اقدامی غیر انسانی به نام خرید و فروش حیات وحش

کم کم داریم به پایان سال نزدیک می شویم و طبق رسم دیرینه مردم در تکاپوی خانه تکانی، خرید عید و چیدن سفره هفت سین هستند. آنچه که متاسفانه در این میان به چشم می خورد این است که بسیاری از گونه‌های در حال انقراض و کمیاب حیات وحش کشور نظیر سمندر، لاک پشت، مار و انواع قورباغه در روز‌های پایانی سال در کنار ماهی گلی خرید و فروش می‌شوند این بحران تا آنجا پیش رفته که در سال‌های اخیر نسل این گونه‌ها در ایران رو به انقراض رفته است.

بعضی از جانورانی که در آستانه سال نو خرید و فروش می‌شوند نظیر سمندر لرستانی که از زیبایی بی نظیری نیز برخوردار است و در دامنه زاگرس زندگی می‌کند در لیست قرمز سازمان بین المللی حفاظت جهانی (IUCN) قرار گرفته و در مرحله نابودی کامل قرار دارد.

از این رو، در سال های اخیر بارها و بارها از سوی مسوولان و کارشناسان محیط زیست اعلام شده که بعضی از گونه‌های حیات وحشی که در آستانه سال نو در کنار ماهی قرمز به فروش می‌رسد در زمره جانوران ارزشمند و در حال انقراض کشور قرار دارند و نگهداری آن‌ها در تنگ و یا آکواریوم خانگی میسر نیست. چراکه به طور قطع بعد چند از روز این جانوران می‌میرند. پس بهتر است از خرید و فروش این جانوران خودداری و سفره هفت سین را به میدان مرگ این جانداران ارزشمند تبدیل نکنیم.

پیرو این موضوع سرهنگ محبت خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در نامه‌ای به مدیران استان ها از آن ها خواست تا با اقدامات پیشگیرانه از وقوع این تخلفات پیشگیری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، در بخشی از این نامه آمده است: نظر به در پیش بودن ایام پایانی سال و تجارب سنوات گذشته مبنی بر افزایش خرید و فروش برخی گونه های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض نظیر سمندر لرستانی، لاله واژگون، مار آبی و لاک پشت توسط برخی افراد فرصت طلب در سطح معابر، بازارهای روز و ترمینال ها خواهشمند است برای افزایش سطح آگاهی عموم شهروندان و پیشگیری از وقوع این گونه تخلفات اقدامات لازم را معمول دارند.

خرید و فروش کدام حیوانات جرم است؟

سمندر لرستانی: در سراسر خاورمیانه هشت گونه سمندر وجود دارد که پنج مورد آن در ایران یافت می شود و یکی از این پنج گونه، سمندر لرستانی است.

به گفته کارشناسان، زیستگاههای این گونه منحصر به فرد در لرستان شناسایی شده و تکامل بسیار پیدا کرده که میتوان از آن به عنوان «فسیل زنده» نام برد، چرا که توانسته خود را با شرایط اقلیمی منطقه سازگار کند.

سمندر لرستانی در محیطی از بقایای جنگل های بلوط که دارای آب های خنک زیست می کند و بر پشت خود خال ها یا نوارهای زرد و نارنجی زیبا با زمینه قهوه ای دارد، زیر بدن این جانور نیز زرد یا نارنجی قرمز است. سمندر از مصادیق بارز تنوع زیستی در لرستان به شمار می رود و اغلب زیستگاه های این جانور در مناطق جنوبی این استان قرار دارد.

در سال های اخیر موضوع قاچاق سمندر لرستانی به یکی از چالش های مهم محیط زیست زاگرس تبدیل شده است، مساله ای که هر ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز شتاب بیشتری می گیرد. نخستین عاملی که سبب شد سمندر لرستانی روند انقراض را آغاز کند، قاچاق بیش از اندازه این گونه به دست سوداگران حیات وحش بود.

مار آبی: این نوع مار بدنی به رنگ سبز زیتونی یا نارنجی روشن، تیره یا سیاه رنگ با خال های بزرگ روشن در دو طرف ناحیه سر دارد.‌ سطح شکمی روشن با خال های زیر تیره رنگ، ‌گاهی سیاه رنگ یکنواخت و گاهی دارای دو خط سفید طولی ممتد در دو طرف بدن است. زیستگاه این گونه مناطق جنگلی، مرداب ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، حوض ها و استخرهاست که در کشور ما در استان های مازندران، گیلان، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، مرکزی، تهران، سمنان و زنجان می توانند زندگی کنند.

لاک پشت برکه ای: لاک پشت برگه ای گونه ای از لاک پشت های آب شیرین است که در تالاب ها و آبگیرهای ایران زندگی می کند و با صید آن از طبیعت باعث کاهش جمعیت و انقراض این گونه حمایت شده می شود . فروش اینگونه لاک پشت ها در سطح شهر جرم محسوب می شود. طول لاک پشت های برکه ای به ۲۳ سانتی متر می رسد و رنگ آن قهوه ای زیتونی یا سبز زیتونی است.

 سنجاب ایرانی: در مناطق جنگلی زاگرس، زیستگاه سنجاب ایرانی است. اما متاسفانه افراد متخلف درختان بلوط را آتش زده اند تا سنجاب ها را از لانه ها فراری دهند و نوزادان بدون دفاعشان را برای فروش در بازارهای غیرقانونی از زیستگاه اصلی جدا کنند. متاسفانه سنجاب های بلوچی از این قاعده مستثنا نیستند، اما اغلب خریداران غافل هستند که همین سنجاب های بانمک و دوست داشتنی کوچک بعد از مدتی به دردسر تبدیل خواهند شد، چرا که یک سنجاب پرانرژی به راحتی با شما کنار نخواهد آمد. این حیوان براساس غریزه نمی تواند برای تامین غذا یا حتی امنیت وابسته به کسی باشد. در نتیجه خریداران پس از چند ماه به مشکل برمی خورند و درصدد چاره برمی آیند. یک مشکل اساسی رهاسازی آنهاست. شواهد امر حاکی است که رهاسازی سنجاب های ایرانی و بلوچی توسط افراد غیرمتخصص و ناآگاه در استان های تهران و البرز که زیستگاه اصلی این گونه خاص نیستند، سبب شده که محدوده مذکور با چالشی زیست محیطی مواجه شود که نتیجه آن، آسیب به مزارع و خصوصا باغ های منطقه بوده است.

هوبره: هوبره  پرنده ای محجوب و تماشایی درجزایر قناری، شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا زندگی می کند و در ایران هم به صورت بومی و مهاجر دیده می‌شود.

هوبره از لحاظ ترکیب و شکل ظاهری تا حدودی به بوقلمون شباهت دارد. طول‌ بدنش‌ از ‌منقار تا انتهای‏‎‎ دم‌، حداکثر به‌ ۶۵ سانتی‌متر می رسد. نر و ماده‌‏ شبیه‌ هم‌ هستند ولی نرها حدود ۱۰ درصد از ماده‌ها بزرگتر‏ند. وقتی احساس خطر می‌کند، ترجیح می دهد روی زمین راه برود یا بدود و در انتها با پروازی سنگین محل را ترک کند. بر روی زمین لانه می‌سازد اما چون رنگ موادی که لانه‌ خود را با آن می‌سازند و رنگ تخم‌های آنها، بسیار شبیه خاک مناطق بیابانی است، به همین سبب تشخیص لانه آنها آسان نیست. امروزه قاچاق تهدیدی جدی است که زیست هوبره را در دشت های خراسان جنوبی به مخاطره انداخته و روز به روز آهنگ انقراض این گونه زیبا را بیشتر می کند.

بر اساس این گزارش، دوستداران طبیعت می توانند ضمن پرهیز از خرید این گونه های کمیاب در صورت مشاهده کسانی که به هر نحو ممکن با اقداماتشان منجر به تخریب طبیعت و محیط زیست می شوند با سامانه ۱۵۴۰ تماس بگیرند تا یگان حفاظت وارد عمل شود.

گزارش: هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا