افزایش دو برابری آمار سرطان پوست در 30 سال گذشته

ملانوما (melanoma) به تومور با منشا سلولهای ملانین دار گویند. این تومور بدخیم اصولاً یک تومور پوستی است. درمان آن در مراحل اولیه جراحی و برداشتن ضایعه‌است. بروز ملانوما با تابش طولانی مدت نور آفتاب مرتبط است.

این گزارش همچنین نشان می دهد که اگر تلاش برای پیشگیری از این نوع سرطان در جوامع صورت نگیرد، این نرخ در 15 سال آینده افزایش چشم گیری خواهد داشت. دکتر لیسا ریچاردسون ، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری سرطان در این باره می گوید: " هرساله آمار افراد مبتلا به ملانوما نسبت به دیگر سرطان ها افزایش بیشتری دارد. اگر ما اکنون جلوی این روند بگیریم، می توانیم از بروز صدها هزار سرطان پوست شامل ملانوما جلوگیری کنیم و بیلیون ها دلار در هزینه های درمان صرفه جویی کنیم."

براساس این گزارش، 90% موارد ملانوما در اثر امواج فرابنفش به وجود می آید. سرطان پوست، از رایج ترین سرطان ها در میان مردان و زنان در سراسر دنیا است. با اینکه بیشتر موارد سرطان پوست غیر ملانومایی هستند، اما ملانوما بیشترین آمار مرگ را دارد.

در این نوع سرطان، ملانوسیت ها که رنگدانه های ملانین را در پوست تولید می کنند دچار موتاسیون می شوند. این رنگدانه ها به طور عادی می تواند رنگ برنز یا قهوه ای به پوست بدهند. بزرگترین فاکتور خطر برای ابتلا به ملانوما، در معرض امواج UV قرار گرفتن است. این اتفاق، امروزه در سطح وسیعی در خانم ها برای برنزه کردن در سولاریوم و دستگاه های برنزه کننده رایج است.

امواج UV می توانند DNA موجود در سلول های پوست را تخریب کنند و از این طریق باعث به وجود آمدن جهش و در نهایت سلول های سرطانی در پوست شوند.

پیشنهاداتی که مرکز کنترل و پیشگیری سرطان برای جلوگیری از ملانوما مطرح کرده است شامل کلاه گذاشتن و استفاده از لباس هایی است که پوست را می پوشانند. استفاده از کرم های ضدآفتاب نیز در وسط روز که نور خورشید شدت بیشتری دارد بسیار توصیه شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا