آیا مخاطبان همچنان به رسانه ملی اعتماد دارند؟

در سرتاسر جهان مخاطبان می‌خواهند اخبار به‌صورت عادلانه، بی‌طرف، دقیق و کامل پخش شود. البته هنوز به درستی مشخص نیست این عوامل شامل چه جزئیاتی می‌شود و سازمان‌های خبری و به خصوص مراکز تولید اخبار در شبکه‌های تلویزیونی چگونه می‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند.

ضمن اینکه امروزه سواد رسانه ای به عنوان ابزاری در دست مخاطبان کار رسانه ها را سخت تر می کند. سواد رسانه ای فراتر از یک ابزار و وسیله برای انسان است و در واقع الفبای روش زندگی در عصر جدید محسوب می شود.

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل قرار گرفتن در یک جایگاه ویژه و همچنین به دلیل فراگیری و انحصاری که در بخش رسانه‌های دیداری – شنیداری دارد بیش از هر رسانه دیگری در معرض انتظارات و توقعات است.

سوای چالش هایی که این رسانه ملی همواره با آن روبرو بوده است حال به تازگی موضوع تقلب در نظرسنجی جام جم موضوع جدیدی است که به نظر می رسد بار هم ماجرای اعتماد به رسانه ملی را با چالش هایی مواجه کرده است.

بر این اساس، به تازگی ماجرای اضافه شدن یکباره صدها هزار رای به سبد آرای برنامه «برنده باش» در نظرسنجی صدا و سیما و قرار گرفتن این برنامه در صدر فهرست برنامه‌های محبوب تلویزیون و بالاتر از برنامه «نود»، به سوژه داغ رسانه های داخلی بدل شده است.

در ادامه این اتفاق، وزیر ارتباطات نیز آماری منتشر کرد که نشان می‌داد چه میزان رای در 4 روز به‌طور ناگهانی به یک برنامه اضافه شده است. این افزایش آرای برنامه برنده‌باش که برنامه مورد علاقه مدیران شبکه سه است بار دیگر به شایعه تلاش برای حذف برنامه نود دامن زد.

پس از اینکه آذری‌جهرمی اعلام کرد خود صدا‌و‌سیما با شرکت سرویس‌دهنده در ارتباط بوده است و این وزارتخانه تنها میزان تراکنش‌ها را می‌توانسته رصد کند، احمدی افزادی دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم در مصاحبه دیگری از ورود پلیس فتا به پرونده سخن گفت و تاکید کرد این شرکت مجوز رسمی از وزارت ارتباطات داشته است. ادعایی که دوباره از سوی روابط عمومی وزارت مربوطه تکذیب شد. با ابطال این آرا بار دیگر برنامه نود به صدر نظرسنجی ها برگشته است.

صدیقه ببران استاد دانشگاه و کارشناس علوم ارتباطات در گفتگو با خبرنگار سیناپرس پیرامون این موضوع گفت: واقعیت این است که همواره این قضایا در حوزه رسانه ملی دیده و شنیده می شود و در یک کلام باید گفت متاسفانه در اطلاع رسانی در کشور خلا وجود دارد.

وی تصریح کرد: در اینگونه مواقع تاکید بر این است که باید با نگاه ایجابی وارد ماجرا شده و با واکنش سریع تری در اطلاع رسانی به مردم و جامعه و افکار عمومی عمل شود.

ببران اظهار کرد: امروزه فعالیت بیشتر رسانه های ما دولتی است و به همین خاطر سیاستگذاری رسمی و دولتی در آنها اعمال می شود. اما این نباید دلیلی برای رفتارها و عملکردی باشد که خدای ناکرده جایگاه مخاطب نادیده گرفته شود، چراکه مخاطب آگاه امروزی با چنین عملکردهایی نسبت به رسانه ملی بی اعتماد می شود.

بر اساس این گزارش، با روی کار آمدن رسانه‌های جدید و ابزارهای مدرن، مخاطبان نسبت به آنچه که در قالب اخبار از تلویزیون پخش می‌شود تردید دارند و ترجیح می‌دهند نشانه‌‌هایی از قبیل شفاف‌سازی، منبع موثق و… برای آنها پخش شود تا به اخبار مربوطه اعتماد کنند. در نهایت باید به این مسأله توجه داشت که اگر همه چیز به همین شکل پیش برود، طی چند دهه پیش‌رو تلویزیون اعتبار خود را به‌عنوان یک ابزار خبررسان از دست خواهد داد و رسانه‌های مدرن‌تر جایگزین آن خواهند شد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا