ترکیب فلز و شیشه به منظور جوشکاری ممکن شد

به گزارش ، ترکیب دو ماده به منظور جوشکاری معمولاً تنها در صورتی ممکن است که این دو ماده از خواص مشابهی برخوردار بوده و با یکدیگر سازگار باشند، اما استفاده از پالس های لیزری مافوق سریع ترکیب دو ماده شیشه و فلز را هم به همین منظور امکان پذیر کرده است.

با توجه به تفاوت دمای ذوب شیشه و فلز و واکنش‌های متفاوت این دو ماده در مقابل گرما نمی‌توان برای جوشکاری به روش‌های عادی از دو ماده مذکور استفاده کرد. لذا باید روش‌های متفاوتی بدین منظور به کار گرفته شود.

محققان می‌گویند با ترکیب این دو ماده به منظور جوشکاری می‌توان موادی بسیار منعطف و خاص را برای استفاده در صنایع مختلف تولید کرد. تا پیش از این برای کنار هم نگهداشتن شیشه و فلز از چسب‌هایی استفاده می‌شد که هیچ یک کارآیی و استحکام لازم را ندارند. اما حالا می‌توان هر دو ماده را بدون مشکل و صرف هزینه بالا به یکدیگر پیوند زد.

این روش جوشکاری برای ترکیب و چسباندن موادی مانند کوارتز، شیشه بوروسیلیکات و یاقوت کبود به فلزاتی مانند آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و تیتانیوم قابل استفاده است. ماده کلیدی مورد استفاده در این فرایند نوعی لیزر مادون قرمز است که پالس‌هایی را در عرض چند پیکو ثانیه (کمتر از یک تریلیونیوم ثانیه) روی شیشه و فلز می‌تاباند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا