ارائه روش نوین محققان کشور برای درمان تومورهای بدخیم مغزی

 دکتر محمد آقاجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری "ابداع روش نوین درمان تومورهای لاعلاج مغزی برای نخستین بار در جهان" که توسط محققان و پزشکان این دانشگاه صورت گرفته است، با اشاره به افتخارات و دستاوردهای بزرگ پژوهشی دانشگاه در سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: این دانشگاه با حضور اعضای هیأت علمی و دانشجویان توانمند در ۵ پژوهشکده، ۵۷ شرکت دانش‌بنیان، ۳۰ مجله معتبر علمی انگلیسی زبان، ۴ مرکز رشد و انتشار ۴ هزار و ۲۰۰ مقاله بین‌المللی طی یک سال گذشته به جایگاه بسیار مطلوبی دست یافته است.

وی با اشاره به رتبه تولیدات علمی دانشگاه در یک سال گذشته، گفت: رشد تولیدات علمی دانشگاه، ۳۶.۵ درصد بوده و به عدد سه تولید علمی به ازای هر عضو هیأت علمی دست یافته‌ایم. همچنین در آخرین رتبه‌بندی لایدن به عنوان یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از بین ۲۲ هزار دانشگاه مورد بررسی در حوزه علوم پزشکی در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفته و در کل در لیست باشگاه ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا در حوزه تولیدات علمی قرار گرفته‌اند.

آقاجانی با اشاره به جهت‌گیری جدید دانشگاه طی یک سال گذشته در حوزه تولیدات علمی، اظهار کرد: پژوهش‌های کاربردی مانند پژوهش در حوزه سلامت و امنیت غذا در دستور کار و اولویت دانشگاه قرار گرفته است. همچنین پژوهش‌های مبتنی بر فناوری و همچنین پژوهش‌های مبتنی بر حل مشکلات نظام سلامت و تاکید بر پژوهش‌های چند مرکزی و بین‌المللی از دیگر اولویت‌های دانشگاه است.

ابداع روش نوین در آنالیز سنگ‌های ادراری

وی با اشاره به خبرهای خوش و دستاوردهای بزرگ دانشگاه طی چند هفته اخیر به خبر ابداع روش نوین در آنالیز سنگ‌های ادراری برای اولین بار در کشور در راستای تشخیص و درمان این بیماری و همچنین دستیابی دانشگاه به تکنولوژی پیشرفته تشخیص تقلب مواد غذایی در راستای تأمین سلامت غذای مردم اشاره کرد.

آقاجانی همچنین با اشاره به دستاورد بزرگ اخیر دانشگاه یعنی "ابداع روش نوین درمان تومورهای لاعلاج مغزی برای نخستین بار در جهان" اظهار کرد: در این روش درمان جدیدی برای تومورهای مغزی بدخیم نوع ۴ در کنار روش‌های استاندارد درمانی مانند جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی ابداع شده است.

وی افزود: دستیابی به تکنولوژی نوین درمانی برای تومورهای بدخیم مغزی، در کنار روش‌های استاندارد و فعلی درمان تومور دستاورد جدید دانشگاه است که این روش به عنوان روش تکمیلی در کنار سایر روش‌ها برای اولین بار در دنیا در این دانشگاه توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ابداع و ارائه شده است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تومورهای بدخیم مغزی جزو پرچالش‌ترین تومورها هستند که در این روش ابداعی در کنار درمان‌هایی مانند جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی از روش ابداعی دانشگاه برای درمان تومور استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه محققان دانشگاه برای حل این مشکل از روش‌های نوینی استفاده کردند، گفت: فاز اول و دوم این طرح تحقیقاتی با موفقیت به پایان رسیده، به گونه‌ای که فاز اول یعنی مدل حیوانی با موفقیت کامل سپری شده و همچنین مجوزهای اخلاق پزشکی برای فاز انسانی اتخاذ شده و این روش از حدود ۴ سال پیش برای بیماران مبتلا آغاز شده است و هم اکنون در حال عبور از این مرحله به مرحله بعدی هستیم تا بتوانیم از این روش ابداعی برای بیماران بیشتری استفاده کنیم تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن کامل طرح در آینده بتوانیم از این روش به عنوان درمان معمول در کنار روش‌های استاندارد استفاده کنیم.

آقاجانی با اشاره به شیوه انتخاب بیماران برای استفاده از این روش جدید ابداعی، گفت: بیماران توسط جراحان مغز و اعصاب تشخیص داده می‌شوند و نوع بافت و نتایج آزمایشگاهی و پاتولوژی بیماران مشخص می‌کند که آیا می‌توان از این روش برای آنان استفاده کرد یا خیر. همچنین باید شرایط عمومی بیمار نیز برای استفاده از این روش ابداعی جدید مساعد باشد.

وی با اشاره به روند و مراحل انجام یک مطالعه و روش نوین علمی در حوزه علوم پزشکی، گفت: طرح‌های تحقیقاتی ابتدا در آزمایشگاه و سپس در گونه‌های حیوانی و بعد از آن در جمعیت کوچک بیماران آزمایش می‌شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن مطالعه می‌تواند در کنار سایر روش‌ها به یک روش درمان روتین تبدیل شود که در مورد مطالعه تحقیقاتی فعلی، فازهای اول و دوم طی شده و این روش در تعداد محدودی از بیماران به صورت موفقیت‌آمیز انجام شده و در مراحل بعدی بر روی تعداد بیشتری از این بیماران اجرا خواهد شد. در نهایت در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح به عنوان یک روش درمانی پذیرفته شده و برای عام استفاده خواهد شد.

آقاجانی با بیان اینکه تومورهای بدخیم مغزی درمان جدی در پزشکی امروز دنیا ندارد، اظهار کرد: متأسفانه روش‌های جراحی و شیمی درمانی و پرتو درمانی تاکنون اثربخشی چندان زیادی در طول عمر بیماران نداشته است. بنابراین روش ابداعی جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بررسی مطالعه جهانی انتخاب شده است. سوال این طرح این بود که چگونه می‌توان میکروارگانیک‌های زنده را که قابلیت کشتن سلول‌های سرطانی را دارند، به تومورهای سرطانی انتقال داد. نوآوری روش ابداعی دانشگاه این است که این میکروارگانیسم‌ها با دو تکنیک جدید به داخل تومور انتقال داده می‌شوند که این روش باعث اثربخشی بیشتر میکروارگانیسم‌ها برای از بین بردن سلول‌های سرطانی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا