اشتراک تجربه ایران و استرالیا در مدیریت یکپارچه تالاب ها با کشورهای جهان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، این جلسه که با حضور بیش از 40 شرکت کننده از کشورهای مختلف برگزار شد، دیوید پاپز به نمایندگی از نهاد مدیریت حوضه آبریز ماری دارلینگ استرالیا و محسن سلیمانی مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران تجربه استقرار مدیریت زیست بومی در حوضه آبریز تالاب های ایران را ارایه کردند.

حوضه آبی ماری دارلینگ در جنوب خاوری استرالیا قرار دارد ، طول آن 3375 است، یک هفتم از خاک استرالیا را پوشش می دهد و بارزترین منطقه کشاورزی استرالیا شناخته می شود. نام این حوضه آبی از رود ماری و رود دارلینگ گرفته شده است.

در این نشست حاضرین از کشور استرالیا در خصوص مدیریت آب در حوضه ماری دارلینگ با هدف تامین حق آبه زیست بوم های طبیعی این حوضه در تعامل با سایر دست اندرکاران کلیدی از جمله کشاورزان، صنایع وابسته و جوامع محلی با تاکید بر سیستم متمرکز توزیع آب آشنا شدند. 

در ادامه نیز تجربیات کشور ایران در زمینه مشارکت دست اندرکاران در حفاظت و مدیریت تالاب ها در سطح حوضه آبریز و همچنین فراهم کردن بستر مناسب برای مشارکت جوامع محلی در فرایند احیا دریاچه ارومیه که با مشارکت دولت ژاپن در حال اجرا می باشد، پس از ارایه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

همچنین موضوعاتی مانند نکات مشترک تجربه های ارایه شده، نحوه مدیریت تالاب ها با مشارکت دست اندرکاران و پایداری دستاوردهای این قبیل پروژه ها از طرف حاضرین در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

محسن سلیمانی روزبهانی با اشاره به اینکه حضور در نشست های بین المللی با حضور کشورهای مختلف دنیا فرصت مناسبی را برای تبادل تجربه بین آنها و امکان بازنگری فعالیت های در حال اجرا را فراهم می کند، نمونه ارایه شده توسط کشور استرالیا را مدل مناسبی برای مدیریت منابع آب در سطح حوضه آبخیز دریاچه ارومیه و تامین حق آبه این تالاب مهم بین المللی دانست. 

دوازدهمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون رامسر با حضور نمایندگانی از بیش از 100 کشور از 1 تا 9ژوئن در شهر پونتا دلسته اروگوئه برگزار می شود. 

بیش از 100 نماینده از کشورهای مختلف در چهل و نهمین جلسه کمیته دائمی، جزئیات برگزاری این اجلاس را یک روز پیش از مراسم رسمی افتتاحیه این اجلاس مورد بررسی قرار دادند.

در جلسه کمیته دائمی کنوانسیون که نمایندگان کشور جمهوری اسلامی ایران نیز در آن حضور داشتند، کریستوفر بریگز دبیرکل کنوانسیون از تالاب ها به عنوان منبع توسعه پایدار نام برد و از آنها به عنوان ابزارهای اصلی اهداف پایدار در سراسر دنیا یاد کرد. 

شعار اصلی این اجلاس ' تالاب ها برای آینده ما' است که به دنبال برجسته کردن ارزش های تالاب ها برای جوامع بشری و نسل های آینده است و کشورها را به اقدام در جهت حفظ و احیاء این اکوسیستم ها فرا می خواند.

محسن سلیمانی روزبهانی مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست که در این اجلاس حضور دارد، ضمن دیدار با دبیر کل کنوانسیون و مسوول بخش اطلاع رسانی کنوانسیون در خصوص اقدامات ایران برای حفاظت و احیا تالابها، از آنها برای دیدار از ایران به عنوان زادگاه کنوانسیون رامسر و کشوری با تنوع تالابی منحصر بفرد در دنیا دعوت کرد.

سلیمانی، اجلاس متعاهدین کنوانسیون رامسر را فرصتی برای ارایه دستاوردهای کشور در خصوص تالاب ها و تبادل نظر با سایر کشورها در زمینه حفاظت، مدیریت و احیای این اکوسیستم های ارزشمند و در عین حال آسیب پذیر برشمرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا