اختتامیه سی و دومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی برگزار شد

در این دوره از رقابت‌های بین‌المللی خوارزمی، ۲۷۱ طرح داخلی و ۱۱۱ طرح خارجی از ۴۰ کشور دنیا در بخش‌هایی همچون طرح‌های داخلی، طرح‌های خارجی، طرح‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور، طرح برگزیده موفق در تولید ملی و برگزیده ویژه به رقابت پرداختند که پس از ارزیابی‌های نهایی بر اساس رأی داوران ۱۰ طرح داخلی و ۶ طرح خارجی از دانشمندان کشورهای انگلستان، سوئیس، یونان، چین و آمریکا به عنوان طرح‌های برتر انتخاب شدند.

در این آئین از استاد پرویز دوامی به عنوان برگزیده ویژه در گروه مواد و متالورژی و انرژی‌های نو با طرح نقش مؤثر در توسعه نظری و کاربردی مهندسی مواد و متالورژی در ایران تقدیر شد.
همچنین دکتر حسین بهاروند رتبه اول پژوهش‌های بنیادی را در گروه تخصصی زیست فناوری‌ و علوم پایه پزشکی با طرح تمایز و فناوری سلول‌های بنیادی برای استفاده در پزشکی بازساختی قلب و کبد به دست آورد.
دکتر داریوش طلایی رتبه اول پژوهش‌های کاربردی در گروه هنر با طرح نوتار و مهندس حمیدرضا نصیری با طرح با طرح پرتونگار مرئی سیالات و ریزذرات رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی را کسب کردند.
دکتر محمود مهرداد شکریه رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی را در گروه تخصصی مکانیک با طرح تقویت مخازن فرسوده نفتی با فناوری کامپوزیت به دست آورد.
همچنین طرح کنترل کننده دیجیتال مغناطیسی، دکتر مهدی ترابیان اصفهانی و مهندس نوید سدری رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر و طرح جاروی صنعتی توربو وکیوم، مهندس رضا بیژن زاده و مهندس سعید بیژن زاده رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی در گروه تخصصی مکانیک را کسب کردند.
دکتر محمد درعلی با طراحی و ساخت گاورنرهای نیروگاه‌های آبی رتبه اول طرح‌های توسعه‌ای، گروه تخصصی مکانیک و طرح استحصال فلز نیکل از کاتالیست های مستعمل نیکل دار به روش احیای الکتریکی نیز رتبه سوم طرح‌های توسعه‌ای گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی را به دست آورند.
همچنین طرح تجاری سازی سامانه‌های انتقال نوری SDH، به عنوان برگزیده موفق در تولید ملی معرفی و تقدیر شد.
در بخش برگزیدگان بین‌المللی نیز طرح «مطالعه عملکرد پروتئین‌ها با استفاده از روش اسپکترومتریجرمی و پروتومیکس، پروفسور جان یتس از آمریکا برگزیده در بخش پژوهش‌های بنیادی در گروه تخصصی زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، طرح درک پاتوبیولوژی آسم و اختلالات مرتبط، پروفسور استفان هلگیت از انگلستان در بخش پژوهش‌های بنیادی در گروه تخصصی علوم پزشکی، طراحی و توسعه مواد مزوپور جهت دار به منظور استفاده در کاتالیست ها، سنسورها و محیط زیست، پروفسور دانگ یوآنژائو از چین در بخش پژوهش‌های کاربردی در گروه تخصصی مواد، متالورژی و انرژی‌های نو مورد تقدیر قرار گرفتند.
طرح سامانه تصویربرداری پیشرفته ترکیبی PET/MRI، پروفسور حبیب زایدی از سوئیس در بخش طرح‌های توسعه‌ای در گروه تخصصی برق و کامپیوتر، طرح زیست شناسی و طب فشارهای روحی و اختلالات مربوط، پرفسور جرج کروسوس از یونان در بخش طرح‌های توسعه‌ای در گروه تخصصی زیست فناوری و علوم پایه پزشکی و طرح توسعه فناوری نانوسیم‌های نیمه هادی برای تبدیل و ذخیره انرژی، پرفسور پی دانگ یانگ از آمریکا در بخش اختراع و نوآوری در گروه تخصصی فناوری نانو از دیگر برگزیدگان بین‌المللی این دوره از جشنواره بودند.

تکمیل بانک اطلاعات جشنواره های جوان و بین المللی خوارزمی

دبیر علمی سی و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی از تکمیل بانک اطلاعات جشنواره های جوان و بین المللی خوارزمی خبر داد.

علی الیاسی با بیان اینکه این جشنواره از سال ۶۶ برگزار می‌شود و با سابقه ترین جشنواره جمهوری اسلامی است، گفت: بایگانی دبیرخانه جشنواره با تمامی پرونده‌های شرکت کننده در هر دوره، بانک اطلاعاتی ارزشمندی را در اختیار ما قرار می‌دهد که پایشگری و رصد بر اساس نمودار توسعه علمی، گرایش تحقیقاتی و صعود و سقوط اقبال به زمینه‌های علمی در ۴٠ سال گذشته را امکان پذیر می‌کند.

وی ادامه داد: طی ٣٢سال گذشته ٩۶ نهاد دولتی و خصوصی ملی و بین المللی در فهرست حامیان جشنواره قرار دارند.

الیاسی با اشاره به جزئیات برگزاری جشنواره خوارزمی گفت: در این دوره ٢٧١طرح داخلی و ١١١طرح خارجی از ۴٠ کشور جهان ارسال شد که بعد از جلسات متعدد و دفاع گروهای تخصصی ١٠طرح داخلی و ۶ طرح خارجی انتخاب شدند.

وی از راه اندازی سامانه ثبت نام الکترونیکی برای شرکت کنندگان خارجی و ایرانیان مقیم خارج یکی از اقدامات ستاد اجرایی جشنواره نام برد و گفت: تا پیش از این دوره خارجی‌ها می‌بایست پرسشنامه مربوطه را تکمیل و ارسال کنند و پرونده فیزیکی تشکیل و برای ارزیابی به گروه‌های تخصصی ارسال می‌شد که با این سامانه گردش امور برای ارزیابی و داوری طرح‌ها تسهیل شده است.

وی از تکمیل بانک اطلاعات برگزیدگان جشنواره بین المللی خوارزمی خبر داد و گفت: علاوه بر این طراحی تندیس کهربای خوارزمی معرفی شد؛ این تندیس در فرمی شکیل سبک و زیباتر طراحی شده است.

الیاسی با اشاره به محورهای علمی و گروه‌های تخصصی جشنواره گفت: این جشنواره در محورهای پژوهش‌های بنیادی کاربردی طرح‌های توسعه‌ای و اختراع و نوآوری در گروه‌های تخصصی برق و کامپیوتر، مکانیک مکاترونیک، فناوری‌های شیمیایی، نانو مواد و متالورژی و انرژی‌های نو، فناوری اطلاعات، صنایع و مدیریت فناوری زیست فناوری و علوم پایه پزشکی کشاورزی و منابع طبیعی، محیط زیست، علوم پایه، عمران، هوافضا، معماری و شهرسازی هنر و علوم پزشکی مورد داوری قرار گرفتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا