جشنواره بین المللی خوارزمی به کار خود پایان داد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، جشنواره بین‌المللی خوارزمی هر ساله با هدف شناسایی و معرفی طرح‌های برتر و تقدیر از پژوهشگران و نوآوران برگزار می‌شود.

طی ۳۲ دوره برگزاری این جشنواره، از میان ۲۰ هزار طرح تحقیقاتی حاضر در این رقابت، ۱۰۰۰ طرح بنیادی، کاربردی، توسعه ای و اختراع و نواوری، به عنوان برگزیده به جامعه علمی کشور معرفی شده است.

در این دوره از رقابت‌های بین المللی خوارزمی، ۲۷۱ طرح داخلی و ۱۱۱ طرح خارجی از ۴۰ کشور دنیا در بخش‌هایی همچون طرح های داخلی، طرح های خارجی، طرح های ایرانیان مقیم خارج از کشور، طرح برگزیده موفق در تولید ملی و برگزیده ویژه به رقابت پرداختند که پس از ارزیابی های نهایی بر اساس رای داوران ۱۰ طرح داخلی و ۶ طرح خارجی از دانشمندان کشورهای انگلستان، سوئیس، یونان، چین و آمریکا به عنوان طرح های برتر انتخاب شدند.

طرح های منتخب در حوزه‌های زیست فناوری، محیط زیست و علوم پایه، مواد و متالورژی و انرژی های نو، هنر، برق و کامپیوتر، مکانیک، مکاترونیک، فناوری های شیمیایی و فناوری های نانو بوده است.

عناوین طرح های برتر به این شرح است:

* برگزیده ویژه‌

عنوان طرح نقش موثر در توسعه نظری و کاربردی مهندسی مواد و متالرژی در ایران از سوی استاد پرویز دوامی

پرویز دوامی از پیشگامان رشته متالورژی است که با گردآوری جمعی از اساتید و دانش پژوهان در سال ۶۱ با وجود مشکلاتی همچون نبود سرمایه کافی، محدودیت امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و نامناسب بودن فضای کسب و کار دانش بنیان، مرکز پژوهش متالورژی رازی را بنیان نهاد.

راه‌اندازی آزمایشگاه متالوگرافی، میکروسکوپ الکترونی، شیمی، غیر مخرب، مکانیک، پلیمر، خوردگی، کارگاه آماده سازی نمونه های فلزی و غیر فلزی از دیگر اقدامات "دوامی" است.

* طرح‌های منتخب داخلی

رتبه اول پژوهش‌های بنیادی به طرح تمایز و فناوری سلول‌های بنیادی برای استفاده از پزشکی بازساختی، قلب و کبد به دکتر حسین بهاروند اعطا شد.

رتبه اول پژوهش‌های کاربردی به طرح نوتار به دکتر داریوش طلایی در گروه تخصصی هنر اعطا شد.

رتبه دوم پژوهش های کاربردی به طرح پرتو نگار مرئی سیالات و ریز ذرات، به مهندس حمیدرضا نصیری در گروه تخصصی مکاترونیک اعطا شد.

رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی به طرح تقویت مخازن فرسوده نفتی با فناوری کامپوزیت به دکتر محمود مهرداد شکریه در گروه تخصصی مکانیک اختصاص یافت.

رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی با عنوان طرح "کنترل کننده دیجیتال مغناطیسی " به مهدی ترابیان اصفهانی و مهندس نوید صدری از گروه تخصصی برق و کامپیوتر اعطا شد.

رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی با عنوان طرح "جاروی صنعتی توربو وکیوم به مهندسان رضا و سعید بیژن زاده و رتبه اول طرح‌های توسعه‌ای با عنوان طراحی و ساخت "گاورنرهای نیروگاه‌های آبی " به دکتر محمد دورعلی از گروه تخصصی مکانیک اختصاص یافت.

رتبه سوم طرح‌های توسعه ای با عنوان طرح "استحصال فلز نیکل از کاتالیست‌های مستعمل نیکل دار به روش احیای الکتریکی" به مهندس حسین نوایی الوار در گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی اختصاص یافت.

* برگزیده موفق در تولید ملی

در این دوره از جشنواره طرح "تجاری سازی سامانه‌های انتقال نوری SDH از سوی دکتر محمدرضا پاک روان به عنوان برگزیده موفق در تولید ملی شناخته شد . این طرح در حوزه مخابرات کاربرد دارد.

* طرح‌های برتر خارجی

طرح "مطالعه عملکرد پروتئین‌ها با استفاده از روش اسپکترومتری جرنی و پورتومیکس" از سوی پروفسور جان بتس از کشور آمریکا ، طرح "درک پاتوبیولوژی آسم و اختلالات مرتبط در گروه پژوهشهای بنیادی" از سوی پروفسور استفان هول گیت از کشور انگلستان، طرح "طراحی و توسعه مواد مزوپور جهت دار به منظور استفاده از کاتالیست‌ها، سنسورها و محیط زیست" از سوی پروفسور دانگ یوان ژانو از کشور چین در گروه پژوهش‌های کاربردی، "سامانه تصویربرداری پیشرفت ترکیبی PET/MRI " از سوی پروفسور حبیب زایدی از کشور سوئیس در گروه طرح‌های توسعه‌ای و " طرح زیست شناسی و طب فشارهای روحی و اختلالات مربوط "از سوی پروفسور جرج کروسوس از کشور یونان در حوزه طرح‌های توسعه‌ای از جمله طرح های خارجی برتر بودند که تقدیر شدند.

در بخش اختراع و نوآوری طرح توسعه فناوری نانو سیم‌های نیمه هادی برای تبدیل و ذخیره انرژی برتر شناخته شد که از سوی پروفسور بی دانگ یانگ از کشور آمریکا بوده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا