امروز برای کاهش تهدید گونه‌های دریایی چاره‌ای بجوئیم

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، امسال برای اولین بار «زندگی زیر آب» به عنوان موضوع روز جهانی حیات وحش تعیین شده و این فرصت بسیار خوبی برای بالا بردن آگاهی در مورد تنوع بی‌نظیر زندگی دریایی، اهمیت حیاتی گونه‌های دریایی برای توسعه انسانی و نحوه اطمینان از ادامه این خدمات به نسل‌های آینده است.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی این سازمان گفت: 20 دسامبر 2013، در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) روز سوم مارس، روز امضای کنوانسیون‌ تجارت‌ بین ‌المللی‌ گونه ‌های‌ جانوران‌ و گیاهان‌ وحشی ‌در معرض‌ خطر انقراض‌ و نابودی‌ (CITES) به عنوان روز جهانی حیات وحش سازمان ملل متحد اعلام شد.
«مجید خرازیان‌مقدم» با بیان اینکه روز جهانی حیات وحش روزی برای گرامیداشت و بالا بردن آگاهی عمومی در مورد حیوانات و گیاهان وحشی جهان است، افزود: طبق قطعنامه (UNGA)، دبیرخانه CITES به عنوان تسهیل‌کننده برای پیگیری امور این روز تعیین شد، روز جهانی حیات وحش اکنون مهم‌ترین رویداد جهانی سالانه اختصاص داده شده به حیات وحش است.
به گفته وی، روز جهانی حیات وحش در سال 2019 با عنوان «زندگی زیر آب: برای مردم و سیاره» جشن گرفته می‌شود که با هدف چهاردهم اهداف توسعه پایدار سازمان ملل مطابقت دارد.
خرازیان‌مقدم افزود: همانطور که در صفحه رسمی این روز در شبکه جهانی درج شده است در اقیانوس‌ها 200 هزار گونه شناسایی شده زیست می‌کنند که البته تعداد واقعی موجودات زنده در آن ممکن است میلیون‌ها باشد، به طور کلی ارزش بازار منابع و صنایع دریایی و ساحلی حدود 5 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان یعنی در حدود 3 تریلیون دلار در سال تخمین زده می‌شود.
وی افزود: معیشت بیش از سه میلیارد نفر به تنوع زیستی دریایی و ساحلی بستگی دارد، حیات وحش دریایی تمدن و توسعه انسانی را با فراهم کردن مواد اولیه مورد نیاز برای صنایع‌دستی و ساخت و ساز، برای هزاران سال حمایت کرده است، همچنین موجب غنای فرهنگی، معنوی و تفریحی زندگی انسان به شیوه‌های مختلف شده است.
خرازیان‌مقدم گفت: ظرفیت زندگی زیر آب برای ارائه این خدمات به شدت تحت فشار قرار گرفته است، زیرا اقیانوس‌های سیاره ما و گونه‌هایی که در آن زندگی می‌کنند تحت آماج تهدیدات قرار گرفته‌اند.
وی اظهار داشت: حدود 40 درصد از اقیانوس ها به شدت تحت تاثیر تهدیداتی مانند برداشت بی‌رویه گونه‌های دریایی و همچنین تهدیدات دیگر مانند آلودگی، از دست دادن زیستگاه‌های ساحلی و تغییرات آب و هوایی قرار دارند، این تهدیدات تاثیر مهمی در زندگی و معیشت کسانی که به خدمات اکوسیستم دریایی وابسته هستند به ویژه مردم جوامع ساحلی، دارد.
شعارهای جهانی حیات وحش Life below water : for people and planet (حیات زیر آب: برای مردم و سیاره) و Do one thing today to help reduce threat to marine species (امروز کاری برای کمک به کاهش تهدید گونه‌های دریایی انجام دهیم)، تعیین شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا