ضرورت توجه به بحث آینده نگاری در دنیای مدرن

دکتراحمدی افزود: شاید خیلی ها بحث آینده نگری را با آینده بینی یا پیش بینی آینده یکی بدانند اما باید به این نکته توجه کرد که آینه نگاری علم است و علمی است فرارشته ای و شبهه ای در علم بودنش نیست؛ آینده نگاری ترسیم آینده است نه پیش بینی آینده.
دکتر احمدی گفت: آینده نگاری بدین معنی است که لوازم دستیابی به جامعه توسعه یافته و جامعه ای که در آن اجزای اکوسیستم همراه با هم خوب کار می‌کنند طراحی شود. آینده نگاری علم فیزیک، ریاضی، اقتصاد نیست. آینده نگاری که ما صحبت می کنیم مجموعه رویکرد علمی بشر به آینده است و سهم نسل فعلی از جامعه آینده است. بنابراین مجموعه ای از علوم است که در یک اکوسیستم نماد پیدا می کند.
وی تصریح کرد: آینده نگاری باید مجموعه ای از ارتباطات علمی، فناوری ها و نوآوری ها باشد و این یعنی آینده نگاری علمی قدرتمند است.
مشاور وزیر علوم افزود: جوامع با عمر طولانی و پایدار جوامعی هستند که پیشرفت علمی همراه با توسعه اقتصادی، فرهنگی و پایداری و ثبات دارند. اینها جوامعی هستند که از این روش شناسی و نگرش به آینده بهره می برند.
دکتر احمدی در ادامه با اشاره به اینکه در طول تاریخ جامعه ما در دسته بندی جامعه با عمر کوتاه قرار می گیرد ادامه داد: در جوامع پیشرفته مسیر رشد و تعالی پایدار است و دلیل آن این است که لوازم آینده نگاری فراهم می باشد. پس در جوامع پیشرفته فقط علم آینده نگاری مطرح نیست بلکه فرهنگ اعتماد به آینده اندیشی و طراحی آینده مطرح است.
وی تاکید کرد: در صورت داشتن زندگی پایدار می شود آینده را ترسیم کرد، پس از لوازم توسعه اکوسیستم، نگرش به آینده است.
مشاوروزیرعلوم به لزوم ترویج اعتقاد به آینده نگری در لایه های مختلف مردم اشاره کرد و گفت: فرهنگ نگرش به آینده باید در جوامع رسوخ پیدا کند و این وظیفه ای است که برعهده ما و انجمن آینده نگری و عالمان این رشته است.
وی ادامه داد: برای توسعه علم آینده نگاری باید افراد برجسته ای را در این رشته تربیت کنیم.
دکتراحمدی به برنامه ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه هنوز اکوسیستم بین عالمان این رشته شکل نگرفته است این برنامه هایی که طراحی می‌شود نوپا است.
مشاوروزیرعلوم در ادامه گفت: به دلیل فرهنگ سنتی که داریم و این فرهنگ مبتنی بر این است که آینده و گذشته باید فراموش شود نتوانستیم در این زمینه پیشرفت کنیم و مسیر طولانی پیش رو داریم و رسالت بسیار سنگینی داریم.
وی تاکید کرد: ما زندگی پیچیده ای داریم پس آینده پیچیده ای هم در پیش روست. ما باید به مردم بیاموزیم برای آینده زندگی کنند و بازیگر فعال و نقش آفرین باشند.
رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در ادامه به مشکل فرهنگی که در این زمینه در جامعه وجود دارد اشاره کرد و گفت: عالمان آینده نگر باید باید تحول فرهنگی را پیش بینی کنند و ابزار را بررسی کنند. آنها باید بحث عدم قطعیت را هم بررسی کنند.
دکتراحمدی در خاتمه افزود: آینده نگاری باید همراه با نوآوری باشد و با ساختار فرهنگی بومی سازگار باشد. باید ظرفیت های فرهنگی، جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی، علمی در نظر گرفته شود و برای آن اکوسیستم مناسب طراحی شود و این ظرفیت ها توسعه یابد. ما با بهره گیری از توانمندی ها و خلاقیت و نوآوری و بهره مندی از تجربیات بین المللی و نگرش بومی سازی می توانیم آینده خوب و پایداری برای کشور بسازیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا