علم در 25 اسفند ماه

  • روز بزرگداشت پروین اعتصامی

پروین اعتصامی با نام اصلی رخشنده در ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ هجری شمسی در تبریز زاده شد. او فرزند یوسف اعتصامی، نویسنده و مترجم معاصر ایرانی و اختر اعتصامی ، از شاعران دوره قاجاریه بود. او در سال ۱۲۹۱ هنگامی که ۶ سال داشت به همراه خانواده‌اش از تبریز به تهران مهاجرت کرد؛ به همین خاطر پروین از کودکی با مشروطه‌خواهان و چهره‌های فرهنگی آشنا شد و ادبیات را در کنار پدر و از استادانی چون دهخدا و ملک الشعرای بهار آموخت.از او با عنوان «مشهورترین شاعر زن ایران» یاد می‌شود. به پاس زحمات فراوان پروین اعتصامی در زمینه شعر معاصر ایران و سبک شعر مناظره‌ای، روز بیست و پنجم اسفندماه (۱۶ مارس)، روز بزرگداشت این شاعر نامگذاری شده است.

  • درگذشت افشین یداللهی

دکتر افشین یداللهی متولد ۲۱ دی‌ماه ۱۳۴۷ در اصفهان و بزرگ‌شده تهران، پزشک متخصص اعصاب و روان و از ترانه‌سرایان معروف بود. او فعالیت‌ حرفه‌ای ترانه‌سرایی خود را در سال ۱۳۷۶ در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.یداللهی برای تیتراژ بسیاری از سریال‌های تلویزیونی ترانه‌هایی سروده و از جمله آثارش در این زمینه ترانه‌های سریال‌های شب آفتابی، غریبانه، شب دهم، میوه ممنوعه، مدار صفردرجه و معمای شاه است.کتاب‌های «روزشمار یک عشق»، «امشب کنار غزل‌های من بخواب»، «جنون منطقی»، «حرف‌هایی که باید می‌گفتم و… تو باید می‌شنیدی» و «مشتری میکده‌ای بسته» از افشین یداللهی به جا مانده است. وی در سانحه تصادف25 اسفند 1395 جان خود را از دست داد.

  • تولد گئورگ زیمون اهم

گئورگ زیمون اُهم  متولد ۱۶ مارس ۱۷۸۹ در آلمان بود. وی فیزیکدان آلمانی، و دانش‌آموخته از دانشگاه شهر ارلانگن بود.  او در سال ۱۸۱۷، پروفسور ریاضی در کالج عیسوی شهر کلن شد. سپس از سالهای ۱۸۳۳ و ۱۸۵۲ به ترتیب پروفسور فیزیک آزمایشگاهی در مؤسسه پلی‌تکنیک نورنبرگ و دانشگاه مونیخ صدا زده شد، در همان شهری که او سال ۱۸۵۴ درگذشت.  از اهم آثار متعددی به جای مانده‌است، که از همه مهم‌تر مقاله انتشار یافته او در برلین تحت عنوان Die galvanische Kette mathematisch bearbeitet بود.  رابطه بین ولتاژ، جریان و مقاومت الکتریکی به افتخار گئورگ اهم نامگذاری شده‌است.وی ۶ ژوئیه ۱۸۵۴ در مونیخ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا