بررسی موانع افزایش مشارکت بانوان در بهبود وضعیت جوامع

اولین پنل سومین روز پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی با حضور زنان دانشمند مسلمان و به نام "مشارکت زنان دانشمند در آینده دهکده جهانی؛ برای ارتقای مشارکت زنان دانشمند در بهبود وضعیت جوامع چه باید کرد"، صبح جمعه در مرکز بین­المللی علوم شیمی و زیستی (ICCBS) دانشگاه کراچی پاکستان برگزار شد.

  این جلسه با ریاست دکتر رنا الدجانی از دانشگاه هاشمی اردن و سخنرانی دکتر سلیما البروانی از دانشگاه سلطان قابوس عمان، پروفسور رابعه حسین از دانشگاه آقاخان کراچی، دکتر نضال صراف­زادگان و استاد مرکز درمانی شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

  سلیما الدجانی در این نشست با اشاره به دیگر پنل این دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی به نام زنان الهام ­بخش دانشمند در مشاغل زیست ­پزشکی در جهان اسلام، گفت: در این جلسه پی بردیم زنان دانشمند باید سخت کار کنند و بر محیط پیرامون خود مانند اعضا خانواده، جامعه، سیاستمداران و دیگران تاثیر بگذارند.  

وی افزود: نقش ما، در تقویت مشارکت زنان در بهبود وضعیت جامعه بسیار مهم است؛ اما ابتدا باید مشکلات را بشناسیم، سپس راهکاری برای آن­ها بیابیم. اگر زنان را در حل چالش­ های جهانی مشارکت ندهیم به این معنا است که نیمی از جمعیت جهان را مشارکت نداده­ ایم.

  دکتر البروانی با اشاره به آمارهای دانشجویان دانشکده پزشکی سلطان قابوس عمان گفت: از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ همیشه تعداد زنانی که از امتحان ورودی عبور کرده­ اند، از مردان بیشتر بوده است.

  وی با تاکید بر ضرورت شناخت موانع اظهار داشت: اول باید الگوهای خوب زنان دانشمند را معرفی کنیم؛ شبکه­سازی بین زنان دانشمند در جهان اسلام و همچنین حضور زنان در نهادهای سیاسی بسیار مهم است.

  وی تصریح کرد: امروزه ۳۲ درصد اعضای دارای مسئولیت در کشورهای اروپایی، زن هستند؛ ولی فقط ۱۲ درصد این اعضا در کشورهای آفریقایی و اسلامی زن هستند.

البروانی تاکید کرد: به نظر می­رسد عده ­ای از زنان دانشمند باید وارد نهادهای مدیریتی شوند تا بتوانند صدای خود را به گوش تصمیم­ گیران برسانند.

  وی بیان داشت: مهم­ترین راهکارها برای افزایش مشارکت زنان در جوامع داشتن الگو، ایفا کردن نقش استاد توسط عده­ای از زنان، عبور از کلیشه­ های جنسیتی، رها کردن فضای کاری علیه تبعیض زنان، تشکیل شبکه ­های علمی زنان و ورود دانشمندان زن به فضاهای مدیریتی است.  

زنان نقش ­های متفاوتی به طور سنتی دارند

در ادامه پروفسور رابعه حسین از دانشگاه آقاخان کراچی گفت: آموزش زنان به معنای آموزش خانواده است زیرا آنان نقش معلم اول را برای فرزندان دارند.

  وی با برشمردن برخی نقش­هایی که زنان به صورت طبیعی برعهده می­گیرند گفت: معلم، پزشک و پرستار بعضی از این نقش­ها است که آن­ها دارند ولی حضور این افراد در جامعه محدود به این نقش ­ها نیست و آن­ها دیپلمات، سیاستمدار و نخست وزیر نیز هستند.

  حسین در ادامه با اشاره به حضور یک فرد به عنوان الگو در خانواده دانشمندان مطرح جهان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد این فرد معمولاً مادر آن دانشمند بوده است؛ اگر شما یک مادر آموزش دیده و آگاه داشته باشید، خانواده نیز آگاه می‌شود.

  وی اشاره کرد: زنان مسلمان با محدودیت‌های بیشتری نسبت به زنان دیگر روبرو هستند؛ بنابراین باید سخت‌تر تلاش کند تا به هدف خود برسند‌ .وی با اشاره به اینکه مسئولیت ­ها در دهه سوم زندگی فرد افزایش می­ یابد تصریح کرد: این زمانی است که معمولا یک فرد دوران دکترا خود را تمام کرده و باید برای دستاوردهای بیشتر تلاش کند در حالیکه مسئولیت خانواده را نیز برعهده دارد.

  پروفسور حسین بر حمایت از زنان در این دوران تاکید کرد و گفت: شبکه­ سازی علمی و تشکیل گروه­ های علمی موجب می­ شود زنان از حمایت زنان دانشمند دیگر برخوردار شوند و بتوانند فعالیت­ های خود را ادامه دهند.  

وی با تاکید بر گفتگو میان دانشمندان زن نیز گفت: تعامل میان دانشمندان زن، تشویق فعالیت­ های علمی مستقل و آموزش در سطح ملی و بین ­المللی نیز اقدامات موثری در این زمینه هستند. در ادامه الدجانی از یک حرکت ابتکاری و تجربه خود برای تاثیرگذاری برای جامعه پیرامون سخن گفت.

  وی توضیح داد که بعد از پایان تحصیلات در آمریکا و وقتی به اردن برگشتم احساس کردم با برگزاری جلسات کتابخوانی برای کودکان می­توانم موثر باشم، این جلسات را از سال ۲۰۰۶ در مساجد شروع کردیم و امروزه این گروه به نام "دوست داریم بخوانیم، نحن نقرب القراء/ we love reading" در کشورهای زیادی حضور دارد و گروه ­های کتابخوانی برای کودکان تشکیل شده است.  

در پایان نیز سخنرانان به سوالات حضار پاسخ دادند و بحث نسبتا مفصلی در مورد راهکارهای افزایش مشارکت زنان در آینده دهکده جهانی شکل گرفت.   پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی،  در زیرشاخه ­های بیماری­های واگیر و غیرواگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان ۸ تا ۱۱ اسفند در دانشگاه کراچی در حال برگزاری است.

  یکی از فعالیت ­های کلیدی پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، تاکید بر نقش دانشمندان زن جهان اسلام در توسعه علم و فناوری و حضور پررنگ آنان در این دوره از نشست استپ خواهد بود.  

این دوره از نشست استپ، به بررسی چالش ­های جهان اسلام در حوزه سلامت می­پردازد و تازه­ترین رویکردها و دستاوردهای دارویی برای مواجه با این چالش­ها در آن بررسی می­شود. در حاشیه برگزاری پنجمین ن شست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، سومین نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام نیز برپا می­شود و شرکت­ها و سرمایه­ گذاران، همراه مهندسان و دانشمندانی که در تولیدات و خدمات جدید، موفقیت­هایی را کسب کرده­اند، در این نشست چهار روزه با یکدیگر دیدار خواهند کرد. نشست ایسا همزمان با نشست استپ در دانشگاه کراچی ادامه خواهد داشت . نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی، فرصتی خواهد بود تا دانشمندان کشورهای اسلامی و محققان جهان اسلام با یکدیگر دیدار کرده و دستاوردها و تجربیات موفق خود را برای یکدیگر و همچنین دانشمندان جوان به اشتراک بگذارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا