بررسی راهکارهای افزایش مشارکت زنان در آینده دهکده جهانی

نخستین نشست سومین روز از پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، با حضور زنان دانشمند مسلمان و به نام «مشارکت زنان دانشمند در آینده دهکده جهانی، برای ارتقای مشارکت زنان دانشمند در بهبود وضعیت جوامع چه باید کرد»، صبح جمعه در مرکز بین المللی علوم شیمی و زیستی (ICCBS) دانشگاه کراچی پاکستان برگزار شد.
این جلسه با ریاست «رنا الدجانی» از دانشگاه هاشمی اردن و سخنرانی «سلیما البروانی» از دانشگاه سلطان قابوس عمان، پروفسور «رابعه حسین» از دانشگاه آقاخان کراچی، «نضال صرافزادگان» استاد مرکز درمانی شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.
«سلیما الدجانی» در این نشست با اشاره به دیگر نشست های این دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی به نام زنان، الهام بخش دانشمند در مشاغل زیست پزشکی در جهان اسلام، گفت: در این جلسه پی بردیم زنان دانشمند باید سخت کار کنند و بر محیط پیرامون خود مانند اعضای خانواده، جامعه، سیاستمداران و دیگران تاثیر بگذارند.
وی افزود: نقش ما، در تقویت مشارکت زنان در بهبود وضعیت جامعه بسیار مهم است؛ اما ابتدا باید مشکلات را بشناسیم، سپس راهکاری برای آنها بیابیم. اگر زنان را در حل چالش های جهانی مشارکت ندهیم به این معنا است که نیمی از جمعیت جهان را مشارکت نداده ایم.
سلیما البروانی از دانشگاه سلطان قابوس عمان، با اشاره به آمارهای دانشجویان دانشکده پزشکی سلطان قابوس عمان گفت: از سال 2006 تا 2016 همیشه تعداد زنانی که از امتحان ورودی عبور کردهاند، از مردان بیشتر بوده است.
وی با تاکید بر ضرورت شناخت موانع اظهار داشت: اول باید الگوهای خوب زنان دانشمند را معرفی کنیم؛ شبکه سازی بین زنان دانشمند در جهان اسلام و همچنین حضور زنان در نهادهای سیاسی بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: امروزه 32 درصد اعضای دارای مسوولیت در کشورهای اروپایی، زن هستند؛ ولی فقط 12 درصد این اعضا در کشورهای آفریقایی و اسلامی زن هستند.
البروانی تاکید کرد: به نظر میرسد عده ای از زنان دانشمند باید وارد نهادهای مدیریتی شوند تا بتوانند صدای خود را به گوش تصمیم گیران برسانند.
وی بیان داشت: مهمترین راهکارها برای افزایش مشارکت زنان در جوامع، داشتن الگو، ایفا کردن نقش استاد توسط عده ای از زنان، عبور از کلیشه های جنسیتی، رها کردن فضای کاری علیه تبعیض زنان، تشکیل شبکه های علمی زنان و ورود دانشمندان زن به فضاهای مدیریتی است.

** زنان به طور سنتی نقش های متفاوتی دارند
در ادامه پروفسور رابعه حسین از دانشگاه آقاخان کراچی گفت: آموزش زنان به معنای آموزش خانواده است زیرا آنان نقش معلم اول را برای فرزندان دارند.
وی با برشمردن برخی نقشهایی که زنان به صورت طبیعی برعهده میگیرند گفت: معلم، پزشک و پرستار بعضی از این نقشها است که آنها دارند ولی حضور این افراد در جامعه محدود به این نقشها نیست و آنها دیپلمات، سیاستمدار و نخست وزیر نیز هستند.
حسین در ادامه با اشاره به حضور یک فرد به عنوان الگو در خانواده دانشمندان مطرح جهان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد این فرد معمولاً مادر آن دانشمند بوده است؛ اگر شما یک مادر آموزش دیده و آگاه داشته باشید، خانواده نیز آگاه می‌شود.
وی اشاره کرد: زنان مسلمان با محدودیت‌های بیشتری نسبت به زنان دیگر روبرو هستند؛ بنابراین باید سخت‌تر تلاش کند تا به هدف خود برسند‌
وی با اشاره به اینکه مسئولیت ها در دهه سوم زندگی فرد افزایش می یابد، تصریح کرد: این زمانی است که معمولا یک فرد دوران تحصیلات دکتری خود را تمام کرده و باید برای دستاوردهای بیشتر تلاش کند در حالیکه مسئولیت خانواده را نیز برعهده دارد.
پروفسور حسین بر حمایت از زنان در این دوران تاکید کرد و گفت: شبکه سازی علمی و تشکیل گروههای علمی موجب می شود زنان از حمایت زنان دانشمند دیگر برخوردار شوند و بتوانند فعالیتهای خود را ادامه دهند.
وی با تاکید بر گفت و گو میان دانشمندان زن نیز گفت: تعامل میان دانشمندان زن، تشویق فعالیت های علمی مستقل و آموزش در سطح ملی و بین المللی نیز اقدامات موثری در این زمینه هستند.
در ادامه الدجانی از دانشگاه هاشمی اردن، از یک حرکت ابتکاری و تجربه خود برای تاثیرگذاری برای جامعه پیرامون سخن گفت.
وی توضیح داد که بعد از پایان تحصیلات در آمریکا و وقتی به اردن برگشتم احساس کردم با برگزاری جلسات کتابخوانی برای کودکان میتوانم موثر باشم، این جلسات را از سال 2006 در مساجد شروع کردیم و امروزه این گروه به نام «دوست داریم بخوانیم، نحن نقرب القراء/ we love reading» در کشورهای زیادی حضور دارد و گروههای کتابخوانی برای کودکان تشکیل شده است.
در پایان نیز سخنرانان به سوالات حضار پاسخ دادند و بحث نسبتا مفصلی در مورد راهکارهای افزایش مشارکت زنان در آینده دهکده جهانی شکل گرفت.
پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، در زیرشاخه های بیماریهای واگیر و غیرواگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان 8 تا 11 اسفند در دانشگاه کراچی در حال برگزاری است.
یکی از فعالیتهای کلیدی پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، تاکید بر نقش دانشمندان زن جهان اسلام در توسعه علم و فناوری و حضور پررنگ آنان در این دوره از نشست استپ خواهد بود.
این دوره از نشست استپ، به بررسی چالش های جهان اسلام در حوزه سلامت می پردازد و تازه ترین رویکردها و دستاوردهای دارویی برای مواجه با این چالش ها در آن بررسی می شود.
در حاشیه برگزاری پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، سومین نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام نیز برپا می شود و شرکتها و سرمایه گذاران، همراه مهندسان و دانشمندانی که در تولیدات و خدمات جدید، موفقیت هایی را کسب کرده اند، در این نشست چهار روزه با یکدیگر دیدار خواهند کرد. نشست ایسا همزمان با نشست استپ در دانشگاه کراچی ادامه خواهد داشت.
نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی، فرصتی خواهد بود تا دانشمندان کشورهای اسلامی و محققان جهان اسلام با یکدیگر دیدار کرده و دستاوردها و تجربیات موفق خود را برای یکدیگر و همچنین دانشمندان جوان به اشتراک بگذارند.